Moet je binnenkort opleiding volgen om je rijbewijs terug te krijgen?

De federale minister van Mobiliteit wil opleidingen invoeren voor bestuurders van wie het rijbewijs werd ingetrokken. Een doeltreffende oplossing tegen recidivisme?

Gepubliceerd op 28 oktober 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Moet je binnenkort opleiding volgen om je rijbewijs terug te krijgen?

Bepaalde Belgen blijven zich gevaarlijk gedragen op de weg. België behoort zelfs tot de hekkensluiters van Europa. En dat is niet verwonderlijk, want de cijfers liegen er niet om: in 2022 hebben de Belgische rechtbanken 105.485 rijbewijzen ingetrokken. Dat is een strenge straf, maar toch blijven veel bestuurders hardleers, zo blijkt uit de statistieken van VIAS. Recidivisten zijn betrokken bij 34,9 procent van de ongevallen en hebben 10 procent meer kans op een ongeval.

In de strijd tegen deze recidivisten zoekt de overheid nog altijd naar oplossingen. Eén daarvan was de invoering van een rijbewijs met punten, maar dit werd door bepaalde partijen verworpen, waardoor het er zeker niet binnen de twee of drie jaar komt. De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Écolo), heeft echter een ander idee bedacht: hij is van plan om opleidingen in te voeren die rechtbanken kunnen opleggen aan recidivisten.

Hoe werkt het?

Het achterliggende idee is dat deze cursussen risicovol gedrag proberen te corrigeren. De cursussen kunnen een aanvulling of vervanging zijn van de theoretische en praktische examens, die bestuurders soms opnieuw moeten afleggen van de rechter.

iStock-1263101939

Advertentie – lees hieronder verder

Aan Sud Presse vertelt minister Georges Gilkinet dat deze opleidingen “een interessante stap voorwaarts betekenen die past binnen het ‘All for zero’-plan”. De minister legt zijn aanpak uit: de intrekking van een rijbewijs is niet zozeer te wijten aan een gebrekkige kennis van de wegcode, maar eerder aan een gedragsprobleem en een gebrek aan besef van het risico voor andere weggebruikers. Volgens hem zal een verplichte opleiding of een ontmoeting met slachtoffers van zware verkeersongevallen voor deze recidivisten meer effect hebben.

Wie betaalt?

Om het bewustzijn te maximaliseren, adviseert het kabinet van de mobiliteitsminister om deze trainingen te organiseren in kleine groepen van tien of twaalf personen. De cursussen zouden vier uur duren en gegeven worden door organisaties die erkend zijn door de FOD Mobiliteit. Er werden drie verschillende programma’s uitgewerkt om beter aan te sluiten bij de soorten overtredingen en de verschillende gedragingen.

Maar hoe groot is de kans dat dit voorstel slaagt? Blijkbaar vrij groot, aangezien deze opleidingen ontwikkeld zijn in samenwerking met de FOD Justitie en het College van procureurs-generaal. Er lijkt dus een zekere consensus over de maatregel te bestaan.

De prijs van deze opleidingen is ook al vastgelegd: 350 euro. Maar wie gaat dat betalen? De gemeenschap? Voor Georges Gilkinet is het antwoord duidelijk: de kosten worden gedragen door de overtreder. Het gaat dus niet om een boete, maar om een betaling voor de opleiding. Bovendien kan de magistraat rekening houden met het inkomen van de overtreder en, indien nodig, de kosten van de opleiding aftrekken van de totale boete. Volgens Sud Presse werpen soortgelijke experimenten in andere landen hun vruchten af: 45,5 procent van de overtreders die deze bewustmakingsopleiding hebben gevolgd, ging daarna niet meer in overtreding. De start van de opleidingen is al gepland voor 2024, zodra de nodige goedkeuringen verkregen zijn.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.