Bepaalde Belgen blijven zich gevaarlijk gedragen op de weg. België behoort zelfs tot de hekkensluiters van Europa. En dat is niet verwonderlijk, want de cijfers liegen er niet om: in 2022 hebben de Belgische rechtbanken 105.485 rijbewijzen ingetrokken. Dat is een strenge straf, maar toch blijven veel bestuurders hardleers, zo blijkt uit de statistieken van VIAS. Recidivisten zijn betrokken bij 34,9 procent van de ongevallen en hebben 10 procent meer kans op een ongeval.
In de strijd tegen deze recidivisten zoekt de overheid nog altijd naar oplossingen. Eén daarvan was de invoering van een rijbewijs met punten, maar dit werd door bepaalde partijen verworpen, waardoor het er zeker niet binnen de twee of drie jaar komt. De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Écolo), heeft echter een ander idee bedacht: hij is van plan om opleidingen in te voeren die rechtbanken kunnen opleggen aan recidivisten.
Hoe werkt het?
Het achterliggende idee is dat deze cursussen risicovol gedrag proberen te corrigeren. De cursussen kunnen een aanvulling of vervanging zijn van de theoretische en praktische examens, die bestuurders soms opnieuw moeten afleggen van de rechter.
Advertentie – lees hieronder verder
Aan Sud Presse vertelt minister Georges Gilkinet dat deze opleidingen “een interessante stap voorwaarts betekenen die past binnen het ‘All for zero’-plan”. De minister legt zijn aanpak uit: de intrekking van een rijbewijs is niet zozeer te wijten aan een gebrekkige kennis van de wegcode, maar eerder aan een gedragsprobleem en een gebrek aan besef van het risico voor andere weggebruikers. Volgens hem zal een verplichte opleiding of een ontmoeting met slachtoffers van zware verkeersongevallen voor deze recidivisten meer effect hebben.
Wie betaalt?
Om het bewustzijn te maximaliseren, adviseert het kabinet van de mobiliteitsminister om deze trainingen te organiseren in kleine groepen van tien of twaalf personen. De cursussen zouden vier uur duren en gegeven worden door organisaties die erkend zijn door de FOD Mobiliteit. Er werden drie verschillende programma’s uitgewerkt om beter aan te sluiten bij de soorten overtredingen en de verschillende gedragingen.
Maar hoe groot is de kans dat dit voorstel slaagt? Blijkbaar vrij groot, aangezien deze opleidingen ontwikkeld zijn in samenwerking met de FOD Justitie en het College van procureurs-generaal. Er lijkt dus een zekere consensus over de maatregel te bestaan.
De prijs van deze opleidingen is ook al vastgelegd: 350 euro. Maar wie gaat dat betalen? De gemeenschap? Voor Georges Gilkinet is het antwoord duidelijk: de kosten worden gedragen door de overtreder. Het gaat dus niet om een boete, maar om een betaling voor de opleiding. Bovendien kan de magistraat rekening houden met het inkomen van de overtreder en, indien nodig, de kosten van de opleiding aftrekken van de totale boete. Volgens Sud Presse werpen soortgelijke experimenten in andere landen hun vruchten af: 45,5 procent van de overtreders die deze bewustmakingsopleiding hebben gevolgd, ging daarna niet meer in overtreding. De start van de opleidingen is al gepland voor 2024, zodra de nodige goedkeuringen verkregen zijn.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be