Waarom geven snelheidsmeters van auto’s onbereikbare snelheden aan?

Vaak zijn de snelheidsmeters van onze auto’s gegradeerd tot maximale snelheden die onmogelijk te bereiken zijn door het voertuig in kwestie. Maar waarom eigenlijk?

Gepubliceerd op 30 augustus 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Waarom geven snelheidsmeters van auto’s onbereikbare snelheden aan?

Het zal niemand ontgaan zijn dat de snelheidsmeters in onze auto’s vaak zeer optimistisch zijn over de maximumsnelheid. Inderdaad, het is heel gebruikelijk voor kleine auto’s om een aanduiding tot 200 of 220 km/u te hebben, terwijl de echte topnelheid niet hoger is dan 160 km/u. Maar waarom zo’n marge? Voor de show?

Volgens CNN, een Amerikaanse persdienst geciteerd door HLN, heeft deze strategie in werkelijkheid niets te maken met de mogelijkheden van de auto of zijn motor, maar voldoet ze aan een behoefte voor leesbaarheid en visueel comfort.

Automerken verkiezen inderdaad om de meest gebruikelijke snelheden op logische plaatsen te zetten. Zo staat de 50 km/u over het algemeen op een kwart van de teller en de snelwegsnelheden (tussen 100 en 130 km/u) in het midden ervan, of bijna. Daarom bestaat de continuïteit van de gradatie alleen om symmetrie te bieden. Vandaar ook het weergeven van grotendeels onbereikbare snelheden.

Ook kostenreductie

Toch er zijn andere redenen voor deze praktijken. Inderdaad, sommige fabrikanten maken er een erezaak van om vast te houden aan hun sportieve imago, wat een onrealistische gradatie rechtvaardigt. Maar dit blijft zeldzaam en meestal komt deze gradatie voort uit de wens om de productiekosten te verlagen door zo de productie van verschillende meters te vermijden. Die van de snelste modellen wordt dan gewoon op de meer bescheiden voertuigen gemonteerd.

Advertentie – lees hieronder verder

mark-chan-3dEVpIGsPQ4-unsplash

Hoewel deze praktijk begrijpelijk is, kan ze  voor problemen zorgen, vooral onder jonge bestuurders die volgens verschillende studies alles in het werk zouden stellen om deze onmogelijke maximumsnelheden te bereiken. Historisch gezien heeft deze situatie ertoe geleid dat de Amerikaanse regering deze onrealistische gradatie heeft verboden, maar het duurde slechts een paar jaar.

Wat zijn de Europese regels?

Ook Europa heeft hier wetgeving over en de meter moet altijd de maximumsnelheid van de betreffende auto kunnen aangeven. De kilometerteller van een auto die 160 km/u haalt, moet dus minstens tot 160 km/u worden gegradueerd en zelfs iets meer gezien de fout die bestaat tussen de snelheid die op de meter wordt weergegeven en de werkelijke snelheid.

Toch heeft Europa regels gesteld voor deze gradatie. Zo moet tot 200 km/u de snelheid worden verdeeld in stappen van 20 km/u, terwijl boven 200 km/u stappen van 30 km/u worden opgelegd. Goed om weten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.