Waarom bedrijfswagens vaak ontsnappen aan boetes

Hoewel de Belgische overheid er alles aan doet om boetes te innen, lijkt het erop dat bestuurders van bedrijfswagens er makkelijker onderuit komen dan anderen. De reden? Bedrijven zijn terughoudend om overtreders aan te geven.

Gepubliceerd op 18 juni 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Waarom bedrijfswagens vaak ontsnappen aan boetes

De Belgische autoriteiten hebben de voorbije maanden druk uitgeoefend op de automobilist, met veel strengere controles op basis van nieuwe technologieën en een gloednieuw federaal parket dat boetes efficiënter moet innen. Maar voor één categorie bestuurders draait het anders uit.

Wanneer een voertuig wordt geflitst, wordt de boete rechtstreeks naar de kentekenhouder gestuurd. Hoewel dit allemaal rechttoe-techtaan lijkt voor een particulier, is dit veel minder zo voor een rechtspersoon, aangezien er geen andere naam wordt aangeduid dan die van het bedrijf zelf.

Defecten ter waarde van 2,3 miljoen euro

In het geval van een bedrijfswagen is de regel dat de werkgever de overtreder moet aangeven – of in ieder geval informeren – op het moment van de overtreding. De werkgever moet de overtredende bestuurder inlichten, die vervolgens een boete krijgt. Maar zo loopt het blijkbaar niet altijd. In 2023 werd 33% van de boetes voor bedrijfswagens niet betaald omdat er nooit een bestuurder werd aangeduid, wat neerkomt op 776.784 overtredingen voor een totaalbedrag van 2,3 miljoen euro.

dalila-moreira-q4b3WnD-I_M-unsplash

Advertentie – lees hieronder verder

De cijfers geven uiteraard wanbetalingen weer voor standaard verkeersovertredingen en niet voor ernstige overtredingen die leiden tot een zitting bij de politierechter. Volgens het door Sud Info geïnterviewde ministerie van Justitie is een deel van deze 776.784 zaken waarschijnlijk inmiddels betaald na opvolging.

Melden is verplicht

Die 776.784 onbetaalde (of zo goed als onbetaalde) overtredingen lijken een kolossale hoeveelheid. Toch ligt het veel lager dan vroeger. In 2019 bedroeg het aandeel niet-gemelde bestuurders namelijk 76%, terwijl in 2022 1.083.174 overtredingen onbetaald bleven. De situatie lijkt dus geleidelijk aan te verbeteren, ook al ergert justitie zich mateloos, omdat ze naar eigen zeggen niet in staat is om een grote groep recidivisten te identificeren.

Artikel 67ter, dat in 2022 werd ingevoerd, zal helpen om het aantal bestuurders dat de wet overtreedt en niet door bedrijven wordt aangegeven, te verminderen. Het bestraft bedrijven met een boete van 500 euro per overtreding. Bij de invoering van het nieuwe federale parket dat verantwoordelijk is voor boetes, werd ook geprobeerd om deze transacties te automatiseren, maar om de een of andere reden was het proefproject niet succesvol en werd het stopgezet. Het is dus aan de lokale parketten om deze zaak te behandelen, maar met zeer verschillende resultaten afhankelijk van de locatie. Sommige bedrijven zijn niet op de hoogte van de regels, maar andere – volgens de rechtbanken de financieel meest draagkrachtige – beschermen bepaalde chauffeurs. De redenen hierachter worden niet gegeven. Daarom werkt de FOD Justitie aan een automatisering die eind 2024 in werking zou treden. Dit moet helpen om het systeem wat eerlijker te maken voor alle automobilisten. Merk op dat we het hier hebben over bedrijfswagens. Bestuurders die een auto of een voertuig op leasingbasis gebruiken, zijn gemakkelijker te identificeren, met name dankzij de databank van de federatie Renta, hoewel de wettelijkheid hiervan om privacyredenen wordt betwist.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.