Om tot deze conclusie te komen, onderzocht het Vias-instituut de perioden met grote hitte van de voorbije 15 jaar. Hieruit bleek dat het aantal ernstige ongevallen beduidend steeg: +11%. Tijdens een hittegolf ligt het aantal ongevallen met doden of zwaargewonden gemiddeld 7% hoger dan bij “normale” weersomstandigheden. Dit is onder andere te wijten aan het groter aantal tweewielers die dan op de weg zijn. Het aantal slachtoffers neemt met 14% toe. En er is ook meer volk onderweg.
Vermoeide en geïrriteerde bestuurders
Tijdens een hittegolf slaapt men minder goed ’s nachts en uiteraard zijn vermoeide bestuurders overdag sneller geïrriteerd en maken ze meer rijfouten. Het uitstellen van de verplaatsingen naar frissere en dus latere tijdstippen kan eveneens leiden tot een hogere vermoeidheid bij de bestuurders. Volgens Ludo Kluppels, psycholoog bij het Vias-instituut, « is het oncomfortabel gevoel duidelijk te wijten aan het benauwend karakter van de hitte, die een persoon een soort psychologische uitputting bezorgt waardoor hij minder geduldig is dan in andere omstandigheden. Als bestuurders het warm hebben, raken ze sneller geïrriteerd en vlugger boven hun theewater, zijn ze snel gefrustreerd en impulsiever. In het verkeer leidt dat tot woordenwisselingen die uit de hand kunnen lopen. »
Impact
Een studie van het Zwitsers Bureau de Prévention des Accidents bevestigt dat de hitte een impact heeft op het verkeer: tijdens een hittegolf constateerden de onderzoekers bijvoorbeeld dat bestuurders meer “bumperkleven” dan anders, later vertragen of minder voorzichtig invoegen
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be