Actualiteit

Waarom is brandstof vandaag duurder dan in 2014?

Waarom staat de prijs voor een liter benzine of diesel vandaag op recordhoogte, terwijl een vat olie in 2014 nog duurder was? Dat vraagt om een woordje uitleg.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 2 mrt. 2022 | Leestijd: 4 min

De prijs van een vat olie is de afgelopen weken fors gestegen en de kans is groot dat die blijft stijgen door de oorlog tussen Oekraïne en Rusland, waarbij de internationale gemeenschap en Europa in het bijzonder steeds meer betrokken geraakt. Momenteel ligt de prijs van een vat olie (Brent) rond de 100 dollar, terwijl die in juli nog rond 75 dollar schommelde, met een piek van 85 dollar in oktober 2021.

Aan de pomp resulteert deze stijging in recordprijzen: vorige week werd de drempel van 1,9 euro/liter overschreden en de komende weken worden verdere verhogingen verwacht. Misschien wordt zelfs de kritieke kaap van 2 euro/liter bereikt. Deze recordprijzen wekken toch verbazing, want tijdens de crisis van 2014 bedroeg de prijs voor een vat meer dan 113 dollar, maar zonder zulke hoge prijzen in de tankstations te veroorzaken. Hoe komt dat?

Advertentie – lees hieronder verder

Niet alleen de schuld van de euro

De prijs van een liter brandstof bestaat uit verschillende componenten en hangt ook af van de wisselkoersen op de internationale markt. We mogen bovendien niet vergeten dat de euro in 2014 sterker stond dan nu. De transacties gebeuren echter in dollar en niet in euro, wat betekent dat de Europese eindklant meer betaalt.

Een tweede element zijn de accijnzen. De regering-Michel heeft de belastingdruk op diesel tussen 2014 en 2018 aanzienlijk verhoogd. Concreet stegen de accijnzen van 348 euro per kubieke meter brandstof naar … 600 euro per kubieke meter in 2018. De rekening is snel gemaakt: dat is bijna het dubbele. Het is dan ook de combinatie van die twee elementen die verklaart waarom de prijzen in tankstations vandaag recordhoogten bereiken. Tussen juni 2021 en 1 maart 2022 steeg een liter Super 95 van 1,6730 naar 1,869 euro.

Nog lange tijd schommelingen

Alle prognoses geven aan dat de hoge prijzen en grote volatiliteit (schommelingen) op de internationale energiemarkt zullen blijven, ook al treffen de westerse sancties op dit moment de Russische energiesector (nog) niet (Rusland is goed voor 30 procent van onze olie-import). Het verbod voor Russische banken om het Swift-systeem te gebruiken, het toegangsverbod voor Russische schepen in veel havens en de nieuwe druk om de Centrale Bank van Rusland te blokkeren, dreigen ervoor te zorgen dat de markt nog meer onder druk komt te staan, wat te vermijden is. Er zijn dus nog veel onbekende factoren.

Als de oorlog zou stoppen, zou de prijs van een vat dalen met het equivalent van de zogenaamde risicopremie, die ongeveer 10 of 15 dollar bedraagt. Dit zou een terugkeer naar een prijs van rond de 85 dollar mogelijk maken, zoals in oktober 2021. Maar helaas zijn we nog lang niet zover.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon