Moeten Duitsland en de Duitse auto-industrie zich zorgen maken? Deze vraag vloeit voort uit de jongste statistieken van Jato Dynamics. Volgens die cijfers is China momenteel de tweede grootste leverancier van elektrische auto’s in Europa is, na Duitsland, maar vóór Korea, Tsjechië en Frankrijk.
De productie van EV’s is een strategisch element geworden in de energietransitie en door de hedendaagse globalisering gaan ook constructeurs steeds meer producten in China bouwen. Dat geldt ook voor elektrische auto’s, want dat zijn daar vrijwel de enige voertuigen die nog worden getolereerd. Ook wij mogen ons vanaf 2035 aan een vergelijkbare situatie verwachten, want dat is de datum waarop Europa de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor zal verbieden.
Advertentie – lees hieronder verder
In China is het makkelijker
Men kan zich afvragen waarom alle autoconstructeurs zich plots ook toeleggen op de Chinese markt. Het antwoord ligt voor de hand, want de lokale markt is nu eenmaal de grootste ter wereld, en de grondstoffen die nodig zijn om batterijen te assembleren zijn er ook lokaal beschikbaar, en dat aan een lagere kostprijs.
De grafiek van Jato Dynamics illustreert rechts de herkomst van de elektrische auto’s die in augustus 2022 in Europa werden verkocht.
Je kan ook afleiden dat niet minder dan 20% van het totale aantal elektrische voertuigen dat gedurende augustus 2022 op het oude continent werd verkocht, in China van de montageband is gelopen. Het aandeel elektrische auto’s van Chinese makelij bedroeg tussen januari en augustus 2022 al 19%. Met deze positie concurreert China rechtstreeks met Zuid-Korea (ook goed voor 19% in de eerste 8 maanden van 2022) wat toch wel verrassend is.
Wat doet Tesla?
Deze positie van China is vrij symptomatisch en, hoewel China er nooit echt in geslaagd is de Europese markt te veroveren met zijn thermisch aangedreven voertuigen, lijkt het erin te lukken om de markt te overspoelen met elektrische auto’s die meestal een bijzonder aantrekkelijk prijskaartje hebben. MG, Aiways, Byd zijn slechts enkele voorbeelden. Toch zijn deze merken niet de enige spelers die verantwoordelijk zijn voor de Chinese aanwezigheid op onze markt, want ook Tesla is een belangrijke importeur van voertuigen uit China op onze markt.
Tesla’s Chinese fabriek draait op volle capaciteit en alleen al in de eerste helft van 2022 importeerde het Amerikaanse merk volgens Jato Dynamics 44.472 exemplaren van de Model Y en 39.896 stuks van de Model 3.
In die zin is het logisch te verwachten dat het aandeel elektrische auto’s uit China de komende maanden zal afnemen, omdat de Tesla-factory in Berlijn stilaan op kruissnelheid draait, waardoor de trend waarschijnlijk zal keren. Dat gezegd zijnde, zelfs op vlak van auto-industrie is China oppermachtig. Aan die evolutie mogen we ons ook in Europa verwachten zelfs op onze markt zullen Chinese constructeurs hun voorsprong behouden op vlak van aan- of verkoopprijs. Precies dat is bij particulieren een doorslaggevend element in de beslissing om een elektrische auto te kopen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be