Onlangs gepubliceerde cijfers van automobielfederatie FEBIAC over de inschrijvingen in de eerste negen maanden van 2024 tonen een zeer duidelijk verschil in de autokeuzes van Vlamingen en Walen. Over de eerste negen maanden van 2024 zijn de regionale voorkeuren duidelijk: in Vlaanderen komt de BMW X1 op de eerste plaats met 11.023 verkochte exemplaren, gevolgd door de Tesla Model Y. In Wallonië domineert de Dacia Sandero de verkoop, gevolgd door de Dacia Duster en de Toyota Yaris.
Wijzen de populairste auto’s in elke regio op de inkomenskloof tussen het noorden en het zuiden van België? Dit gevoel wordt versterkt door de cijfers: in Vlaanderen staan premiummodellen zoals de Audi Q4 e-tron en Volvo XC40 hoog genoteerd, wat wijst op een hogere koopkracht. In Wallonië daarentegen staan meer betaalbare modellen zoals de Renault Clio en Citroën C3 in de top vijf van de verkoop. Verschillen zien we ook per provincie. Terwijl de Dacia Sandero nummer één blijft, domineert de Toyota Yaris in Luik, de Citroën C3 in Henegouwen en de Renault Austral in Waals-Brabant. Veelzeggend?
Niet alleen koopkracht
Zijn alle Vlamingen rijk en alle Walen arm? Dat is de vraag, maar deze tegenstelling is natuurlijk te kort door de bocht. En onjuist. Het antwoord is veel genuanceerder, om minstens twee redenen. Ten eerste omdat bedrijfswagens nog altijd goed zijn voor 60% van de nieuwe Belgische automarkt (tegenover 70% vorig jaar). Zoals bekend, zijn de meeste leasingmaatschappijen om fiscale redenen in Vlaanderen gevestigd. De Vlaamse belastingen zijn logischer en ook lager voor krachtige of elektrische wagens. De cijfers bevestigen dit nogmaals. Het aantal elektrische auto’s ingeschreven door bedrijven in Wallonië is gestegen van 3.681 naar 4.248 eenheden in vergelijking met 2023. Maar in Vlaanderen is het aantal gestegen van 46.708 naar maar liefst 64.411 stuks.
De tweede factor die een rol speelt, is het gebrek aan politieke incentives voor elektrische auto’s in Wallonië. Vlaanderen kent een aankooppremie toe aan particulieren die een batterij-elektrische wagen kopen, nieuw (5.000 euro) of tweedehands (3.000 euro). En ook hier is er een impact: in Vlaanderen verdrievoudigde het aantal inschrijvingen van elektrische voertuigen door particulieren bijna tussen 2023 en 2024, van 3.928 tot 10.017 eenheden. In Wallonië, waar deze steun niet bestaat, blijft de stijging marginaal, met slechts 1.872 inschrijvingen in 2024 tegenover 1.653 het jaar voordien.
Advertentie – lees hieronder verder
Elektrificatie nog altijd in de lift
De Belgische automarkt verandert snel. Geëlektrificeerde auto’s zijn in opmars. Volledig elektrische auto’s zijn nu goed voor 27% van de nieuwe inschrijvingen, een stijging van 7,4% tegenover van vorig jaar. Plug-inhybrides zijn daarentegen met 5,1% gedaald (16% marktaandeel). Net als elders in Europa winnen zelfopladende hybrides aan populariteit, met een kleine stijging. Geëlektrificeerde auto’s domineren nu de Belgische markt, met een aandeel van 52,1%.
Bij de verbrandingsmotoren blijven de benzinemotoren stabiel met 42,1% van de inschrijvingen, terwijl de dieselmotoren blijven dalen en nu nog maar 5,1% van de markt vertegenwoordigen. Ter vergelijking: in 2021 waren dieselmotoren nog goed voor 23,7% van de nieuwe auto’s. Wie zou dat vier of vijf jaar geleden geloofd hebben?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be