In Europa lijken de toekomstperspectieven voor de conventionele verbrandingsmotor niet bepaald gunstig. Al over elf jaar, in 2035, wordt de verkoop van nieuwe auto’s die nog uitstoot veroorzaken immers verboden. Maar dat betekent niet per se het einde. De wereld is groter dan Europa alleen. En het valt nog te bezien of de uitzondering voor synthetische brandstoffen (e-fuels) enig verschil kan betekenen.
Blijven investeren
Bij Bosch, een belangrijke toeleverancier binnen de autosector, hecht men weinig geloof aan een wereldwijd uitdoofscenario voor verbrandingsmotoren. Toch niet op korte termijn. Volgens Stefan Hartung, bestuursvoorzitter van Bosch, is “een tijdspanne van minstens 30 tot 35 jaar” realistisch om de wereldwijde vloot te elektrificeren, zegt hij aan het Duitse automagazine AutoBild. De elektrificatie zit wereldwijd in verschillende fases.
Hartung benadrukt dat Duitsland moet blijven investeren in de verbrandingstechnologie, omdat internationale klanten niet gedwongen kunnen worden om elektrisch te rijden. Hij wijst ook op de technische beperkingen van bepaalde voertuigtypes, zoals landbouwmachines, die niet zomaar geëlektrificeerd kunnen worden door hun hoge energieverbruik en lange bedrijfstijden.
Advertentie – lees hieronder verder
Minder goede verkoop
Veel automerken hebben aangekondigd dat ze al sneller dan 2035 100 procent elektrisch willen worden. De jongste maanden verkopen elektrische auto’s echter minder goed dan verwacht, waardoor merken als Mercedes en Renault vraagtekens plaatsen bij hun eerdere strategie. Bij BMW is het einde van de verbrandingsmotor zelfs niet gepland. Hoewel de transitie trager verloopt dan verwacht, vindt Hartung de Europese doelstelling voor het uitfaseren van de verbrandingsmotor niet voorbarig. Hij vindt het belangrijk om klimaatdoelen te stellen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be