In het begin van de jaren 2000 had Volkswagen nogal last van grootheidswaanzin. De Duitse fabrikant had een immense expansiestrategie bedacht en kocht absolute topmerken zoals Bentley en Lamborghini op (voor de volledigheid: eigenlijk was het Audi die Lamborghini had binnengehaald, maar die constructeur was/is in handen van de VW-groep). De verantwoordlijke voor deze grote overnames was de toenmalige grote baas, de flamboyante en visionaire, in 2019 oveleden Ferdinand Piëch, die niet aan zijn proefstuk toe was.
Piëch zag de zaken groot. Heel groot. Vaak met succes, maar soms compleet zonder. Eén van zijn grootste ‘blunders’ moet ongetwijfeld de VW Phaeton zijn, een luxeslee die moest concurreren met de Mercedes S-klasse, de BMW 7 Reeks en – wat eigenlijk niet had gemogen – de Audi A8.
In 2002 werd de Phaeton met veel tamtam gelanceerd. Op technisch vlak betrof het een regelrechte parel, uitgerust met quattro-vierwielaandrijving (van Audi), luchtvering, indrukwekkende V- en W-motoren (denk bijvoorbeeld aan de machtige W12 en de al even beroemde V10 TDI) enzovoort.
Qua verfijning, kracht en comfort was dit een regelrechte topper die niet moest onderdoen voor zijn concurrentie. Alleen waren er niet zoveel mensen bereid om meer dan 70.000 euro neer te tellen voor “maar” een Volkswagen, hoe dik die ook in de kleren zat. Niet in Europa, maar evenmin niet in de Verenigde Staten, een zeer belangrijke afzetmarkt.
Advertentie – lees hieronder verder
De Phaeton II die niet mocht zijn
Nadat de productie van het model in 2016 werd stopgezet, werd geen vervanger voor de Phaeton voorzien. Dit verwonderde niemand, gezien de tegenvallende verkoopcijfers van de grote sedan. Wij zijn er altijd van uitgegaan dat dit een zeer bewuste zet was en dat VW de focus liever op andere segmenten wilde leggen, wat resulteerde in de geboorte van de Touareg, de uit de kluiten gewassen SUV die zijn basis met de Porsche Cayenne deelde. Een vergissing van onze kant, want blijkbaar waren er toch plannen voor een Phaeton 2, plannen die op het allerlaatste moment werden afgeblazen.
Waarom?
De beelden die we vandaag publiceren, zijn officieel van Volkswagen en tonen aan dat de tweede Phaeton (zo goed als) productieklaar was. Dat wil dus zeggen dat het merk indertijd tonnen geld heeft uitgegeven aan een project dat nooit werd uitgevoerd. Waarom, vraag je je nu wellicht af. Wel, blijkbaar niet omdat de Phaeton I niet voldoende klanten kon overtuigen maar omdat een jaar eerder (2015) Dieselgate was losgebarsten. Dat bekende schandaal met de zogenaamde sjoemelsoftware die de CO2-uitstoot van wagens een pak lager deed lijken dan opgegeven, leverde VW een regelrechte financiële kater op die de doodsteek van de Phaeton II betekende. Anders gezegd: VW kon zich de opvolger van zijn meest luxueuze model simpelweg niet veroorloven. Ironisch.
Rijdend salon
Net zoals de Phaeton I was de Phaeton II een rijdend salon met een onberispelijke afwerking en aangekleed met dure materialen en toptechnologie. We herkennen bijvoorbeeld het grote centrale display van de tweede generatie van de Touareg.
Zoals je van dit type auto, die niet zelden door een privéchauffeur wordt bestuurd, verwacht, was de achterbank niet in één stuk maar konden twee passagiers elk in een zachte zetel neerploffen, met zicht op een scherm om bijvoorbeeld naar tv te kijken. Eersteklas.
Waarom krijgen we hem nu pas te zien?
De Phaeton viert deze maand zijn twintigste verjaardag. We denken dat de vraag daarmee beantwoord is…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be