Dit is het ware probleem van Jaguar

Het hertimmerde Jaguar moet van ver terugkomen wanneer het in 2026 met een nieuwe generatie elektrische auto’s komt. En het gaat vooral moeten afrekenen met een oud zeer.

Gepubliceerd op 6 december 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Dit is het ware probleem van Jaguar

Indien het vooral de bedoeling was om aandacht te vangen, dan is de eerste fase van de herlancering van Jaguar alvast geslaagd. De presentatie van de nieuwe huisstijl en het gemoderniseerde merklogo – zonder afbeelding van een katachtige – deed zoveel digitale inkt vloeien dat inmiddels zowat de halve wereld op de hoogte is.

Wat echter niet aan bod kwam tijdens de eerste presentaties, zo schrijft analist Richard Truett in een opiniestuk op de toonaangevende vakwebsite Automotive News, is “de olifant in de kamer”: kwaliteit. Zowel Jaguar als zustermerk Land Rover kampen immers al decennialang met kwaliteitsproblemen die al te vaak leiden tot pannes en vroegtijdige afschrijvingen.

Nu het Engelse luxemerk zichzelf nog een trapje hoger op de ladder wil hijsen door exclusievere modellen te bouwen aan hogere prijzen, met een minimum van 120.000 euro, wordt het belangrijker dan ooit om producten af te leveren die in de eerste plaats doen waarvoor ze ontworpen zijn: rijden. Autokopers verwachten bedrijfszekerheid, en al zeker wanneer ze zulke sommen hebben moeten neertellen.

Jaguar_Land_Rover_expands_Ingenium_Powertrain_family

Advertentie – lees hieronder verder

Een oud zeer

In de vorige eeuw werd er weleens gegrapt dat je een Jaguar maar beter in tweevoud kocht, omdat je dan de kans vergrootte dat er toch minstens één van de twee niet in panne zou staan. In die tijd had de Britse autosector over het algemeen geen goede reputatie op vlak van kwaliteit. Dat probleem heeft ook Jaguar-Land Rover nog niet opgelost gekregen, ondanks forse moderniseringen onder eigenaars Ford en vervolgens Tata.

Het is geen kwestie van een gebrek aan middelen of van middelmatig personeel, schrijft Truett. “De kwaliteitsproblemen die Jaguar al sinds de jaren 70 achtervolgen zijn vooral het gevolg van een toxische bedrijfscultuur die van ingenieurs vraagt dat ze de goedkoopste onderdelen gebruiken waarmee ze kunnen wegkomen.” De problemen verergeren naarmate de kwaliteitsproblemen bekend worden en de klanten wegblijven. In de plaats van de koe bij de horens te vatten, wordt er net nog extra bespaard, met alle gevolgen van dien.

Een voorbeeld zijn de 2 liter-dieselmotoren, gekend onder de naam ‘Ingenium’, die berucht zijn voor hun olieverbruik en korte levensduur. Dat Jaguar een onderhoudsinterval van 2 jaar voorschrijft, terwijl een jaarlijkse oliewissel in de praktijk noodzakelijk blijkt, doet er ook geen goed aan. Een ander probleem is de thermostaatbehuizing. Om te besparen is deze gemaakt van plastiek in de plaats van metaal. Dat blijkt geen goede ontwerpkeuze voor een component die warm wordt en bovendien in contact komt met koelwater, waarin chemicaliën zitten.

Slechte punten

Hoewel Jaguar in de toekomst enkel nog elektrische auto’s zal bouwen, die minder mechanische componenten hebben in hun aandrijflijn, zal ook in dat tijdperk een focus op productiekwaliteit prioritair moeten worden. “Met Jaguars aankomende EV-gamma kan een hele nieuwe bedrijfscultuur in gang gezet worden, waarin in de plaats van ‘hoeveel kunnen we hier besparen’ gevraagd wordt ‘hoe goed kunnen we het maken?’”, aldus Truett.

Zowel in Europese als Amerikaanse betrouwbaarheidsstatistieken krijgen Jaguar en Land Rover, die technisch nauw verwante auto’s bouwen, steevast barslechte punten. Doordat het om luxewagens gaat, voorzien van veel snufjes en vaak complexe technologie, zijn herstellingen ook nog eens ingewikkeld en dus duur.

JAGUAR_TYPE00_SIDEPROFILE_16x9_021224

Nieuwe start

Door te investeren in een nieuw gamma en een complete herlancering is hoe dan ook duidelijk dat de Indiase eigenaar Tata nog steeds in zijn zorgenkind gelooft, ondanks aanhoudend slechte verkoopcijfers. Het nam zelfs de radicale – en in de autosector eigenlijk ongeziene – beslissing om de productie van zowat al zijn modellen te staken. Enkel de F-Pace is nog in productie, maar ook dat eindigt ergens in 2025.

Begin december toonde het dan de Type 00, een prototype van een nieuwe generatie modellen die radicaal breekt met het verleden. De tijd zal uitwijzen of deze nieuwe start de katachtige weer tot leven kan wekken, en of het daarbij kwalijke gewoonten uit het verleden achter zich kan laten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Hans Dierckx Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Jaguar voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Nieuwe modellen
Porsche onthult krachtigste 911 Carrera S ooit

Porsche onthult de nieuwe 911 Carrera S, die naadloos tussen de gewone 911 en de sportieve GTS in schuift. Met 480 pk uit een verbeterde 3.0-liter-turboboxermotor, en een uitgebreide standaarduitrusting, gaan zijn topprestaties niet gepaard zonder luxe. Beschikbaar als Coupé en Cabriolet.

Tot 14:00 2 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Jaguar voertuig?
50.848 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.