Steeds meer toplui uit de auto-industrie spreken zich uit tegen elektrische auto’s. Of beter gezegd tegen de Europese verplichting om volledig elektrisch te rijden, die te complex en te duur is om in één keer door te voeren. De Chinezen zien het waarschijnlijk anders omdat ze de industriële keten van elektrische wagens volledig beheersen, maar Europese fabrikanten worden geconfronteerd met de moeilijke realiteit van de transformatie van hun industriële model. Ze hebben moeite om de kosten te drukken, waardoor elektrische wagens onbetaalbaar worden voor de meeste automobilisten zonder bedrijfswagen.
Hoewel de verkoop van elektrische auto’s elk jaar toeneemt (zelfs al hebben sommige kopers nu al spijt van hun keuze), blijven elektrische auto’s veel duurder dan auto’s met verbrandingsmotor. En het is duidelijk dat dit verschil niet onmiddellijk zal verdwijnen, in tegenstelling tot wat sommigen beweren.
Revolutie voor de rijken?
Luca de Meo, de CEO van Renault, hield zich tot nu toe nog redelijk op de vlakte over elektrische auto’s, maar was er niet bepaald mals over op het Viva Festival in Italië. “De productie van een elektrische auto kost meer dan een traditionele auto aan investeringen, technologie en onderdelen. Het is, zoals ik altijd gezegd heb, een revolutie voor de rijken.” Met andere woorden: de elektrische auto is voorbehouden aan de rijken en niet voor iedereen.
Advertentie – lees hieronder verder
Luca de Meo legde zijn visie uit en gaf aan dat de ecologische transitie zou leiden tot een ingrijpende verandering in onze mobiliteitsgewoonten. “We moeten het idee accepteren dat privémobiliteit zoals we die nu kennen, niet meer zal bestaan. We moeten de Europese automarkt van 17 miljoen exemplaren per jaar vergeten. De rijken zullen elektrische auto’s kopen en alle anderen zullen tweedehandswagens houden zolang de politiek het toelaat”, voegde hij eraan toe. De baas van het merk met de ruit verwacht dus binnenkort een sociale kloof in de mobiliteit.
2040, een betere datum?
Luca de Meo pleit ervoor de transitie beter te spreiden in de tijd en vijf jaar uit te stellen, tot 2040. Hij wijst er ook op dat de invoering van de Euro 7-norm tijd- en geldverspilling is, kosten die alweer doorgerekend moeten worden aan de consument. “We hebben de milieucommissie gewaarschuwd dat het tussen nu en 2035 onmogelijk is om een stabiele en natuurlijke vraag te behouden en dat het beter zou zijn om alles naar 2040 te verschuiven”, legde hij uit.
Dit gezegd zijnde, heeft de commissie de constructeurs niet gehoord. “Hulp voor de transitie moet nu dus komen van stimuleringsmaatregelen of initiatieven waarover ik mijn twijfels heb, zoals de sociale leasing die de Franse regering heeft voorgesteld.” Dergelijke initiatieven (sociale leasing tegen dumpingprijzen) vereisen ook dat constructeurs hun bedrijfsmodel veranderen. En de transitie zal veel overheidsgeld opslorpen in een tijd waarin regeringen letterlijk verdrinken in hun schulden. Luca de Meo twijfelt er echter niet aan dat zijn merk “klaar zal zijn” voor de omschakeling in 2035. Maar tegen welke prijs…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be