Het debat over geslachtsgebonden autovoorkeuren woedt al tientallen jaren. SUV’s voor mannen, kleine stadswagens voor vrouwen: klopt dit cliché? Een onderzoek van de Franse overheidsorganisatie voor bevolkingsonderzoek Institut national d’études démographiques (INED) en recente peilingen stellen deze vooroordelen in vraag. Ondanks een bepaalde evolutie, lijkt de dynamiek van koppels en hun materiële keuzes, zoals de aankoop van een auto, nog altijd grotendeels bepaald door diepgewortelde stereotypes.
Impact van stereotypes
Volgens INED blijven stereotypes niet beperkt tot autovoorkeuren, maar beïnvloeden ze ook de inkomensverdeling binnen een koppel. Een vrouw die meer verdient dan haar partner verhoogt statistisch gezien het risico op een scheiding, een fenomeen dat deels verklaard wordt door sociale normen die nog altijd heersen. Uit het onderzoek blijkt dat koppels waarin de man de grootste financiële bijdrage levert stabieler zijn, wat een genderdynamiek weerspiegelt die in de hoofden van mensen blijft bestaan.
Dit patroon van mannelijke dominantie wordt vaak weerspiegeld in aankoopbeslissingen, waaronder de keuze van de gezinswagen. De clichés blijven hardnekkig: de man zou de voorkeur geven aan een krachtige, imposante SUV, terwijl de vrouw liever kiest voor een compactere auto of stadswagen, wegens praktisch en gemakkelijk te besturen. Maar in hoeverre komen deze vooroordelen overeen met de werkelijkheid?
Advertentie – lees hieronder verder
Gemengde voorkeuren
Uit een ander onderzoek van verzekeringsvergelijker Assurland komen enkele trends naar voren die deze stereotypes gedeeltelijk bevestigen, maar met belangrijke nuances. Bij vrouwen gaat de voorkeur vaak uit naar praktische modellen. Ze kiezen voor functionele auto’s die geschikt zijn voor alledaagse ritten en een goede veiligheidsuitrusting bieden. De auto’s die vrouwen kiezen, moeten ook wendbaar en comfortabel zijn, met een grote kofferruimte, maar ze hoeven niet extreem veel vermogen te hebben. Esthetiek wordt ook niet verwaarloosd, hoewel het geen prioriteit is.
Voor mannen daarentegen staan motorvermogen, snelheid en design centraal. Ze voelen zich vaak aangetrokken tot grotere auto’s, met sterkere prestaties en een meer uitgesproken motorgeluid. Deze voorkeuren lijken te voldoen aan de sociale verwachtingen van mannelijkheid en dominantie.
Maar de veralgemeningen hebben hun beperkingen. Het is zeker niet ongewoon dat vrouwen achter het stuur zitten van krachtige auto’s, vooral cross-overs of SUV’s, terwijl sommige mannen de voorkeur geven aan kleinere, meer praktische modellen, afhankelijk van hun noden.
Verhindert de fiscaliteit een mentaliteitsverandering?
Ondanks stereotypes is de trend aan het veranderen en zijn autovoorkeuren minder uitgesproken dan vroeger. Steeds meer vrouwen kiezen bijvoorbeeld voor robuuste auto’s, terwijl mannen gerust ook voor meer wendbare modellen kiezen. Deze keuzes worden echter ook beïnvloed door economische en fiscale factoren.
De ontmoedigende belastingen op grote auto’s veranderen de keuzes van de consument, toch bij particulieren. Milieumaatregelen en belastingen op de CO2-uitstoot hebben veel kopers ertoe aangezet hun prioriteiten te herzien en de voorkeur te geven aan hybride of elektrische auto’s, die milieuvriendelijker zijn. En natuurlijk verandert ook de markttrend naar elektrische auto’s deze visie, vooral voor werknemers met een bedrijfswagen of zelfstandigen. Binnen deze categorie dwingt de fiscaliteit je bijna om te kiezen voor een auto op batterijen, die automatisch veel krachtiger is dan een verbrandingsmotor. De transitie zorgt dus voor een minder uitgesproken onderscheid, vooral omdat het aanbod van verschillende modellen (en koetswerkvormen) toch nog altijd beperkt is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be