De auto-industrie kampt met een tekort aan elektrische onderdelen, met serieus vertraagde levertermijnen als gevolg. Meer daarover lees je in dit artikel. Het gevolg daarvan is dat veel voertuigen voorlopig niet of zonder de gebruikelijke opties worden geleverd.
Sinds de hervatting van de activiteiten na de lockdown is de prijs van de beschikbare grondstoffen omhooggeschoten en deze inflatie heeft natuurlijk consequenties. We verwachten dan ook dat de prijzen van nieuwe auto’s verder omhoog zullen schieten.
Een opvallende vaststelling
Bepaalde fabrikanten, zoals Renault bijvoorbeeld, hebben in de afgelopen maanden niet het gewenste aantal voertuigen kunnen produceren, maar zijn er toch in geslaagd om recordwinsten te boeken, simpelweg omdat alle beschikbare voertuigen zonder kortingen werden verkocht.
Advertentie – lees hieronder verder
Assemblage
De meeste auto’s hebben staal als hoofdbestanddeel, al zijn ook aluminium en talloze legeringen belangrijke materialen. Wagens bevatten daarnaast veel kunststoffen van allerlei aard (ongeveer 20% van het totaal). Wat edele metalen betreft, zijn elektrische auto’s de grootste verbruikers (batterijen en elektrische circuits).
Door de crisis is de prijs van bijna al deze materialen gestegen ten opzichte van vorig jaar: staal met 19%, aluminium met 36% en magnesium heeft zijn waarde zelfs met factor 4 zien vermenigvuldigen. Weet ook dat de prijzen van lithium (veel gebruikt in batterijen) en titanium de pan uitswingen.
Geen mirakeloplossing
Denk maar niet dat de prijzen van nieuwe auto’s, en vooral van elektrische auto’s, snel zullen dalen. Het is ondenkbaar dat de fabrikanten, gezien de grote kosten voor onderzoek en ontwikkeling, hun winstmarges zullen verkleinen.
Anders gezegd: de catalogusprijzen gaan onvermijdelijk de hoogte in, al zal de situatie wellicht (deels) worden bijgesteld als er weer een ruim, onmiddellijk aanbod is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be