De vaststelling staat als een huis: volgens Renta, de Belgische federatie van leasingbedrijven, is de prijs van bedrijfswagens in drie jaar tijd explosief gestegen. Frank Van Gool, algemeen directeur van de organisatie, vertelde aan L’Echo dat de prijsstijging tussen 25% en 30% schommelt. En daar is een goede reden voor: de omschakeling van verbrandingsmotor naar elektrische aandrijving, waarbij de laatste veel duurder is dan de eerste.
Dat bedrijven voor deze duurdere auto’s kiezen, ligt aan de voorwaarden voor fiscale aftrekbaarheid. Sinds 1 juli 2023 zijn alleen elektrische auto’s nog 100% aftrekbaar, terwijl andere auto’s, waaronder plug-inhybrides, buiten de boot vallen. De fiscale aftrekbaarheid voor stekkerhybrides daalt naar 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% in 2028.
80% van de bestellingen
Volgens Renta kiezen bedrijven meer dan ooit voor elektrische auto’s. Ze zijn zelfs goed voor ongeveer 80% van alle bestellingen. Het is duidelijk dat de prijs van elektrische auto’s bedrijven nog niet afschrikt. Toch vragen we ons af waarom het sinds 2021 zo hard gaat met de prijzen van bedrijfswagens. En het antwoord ligt voor de hand: de catalogusprijzen zijn gestegen als gevolg van de halfgeleidercrisis en de schaarste van grondstoffen (lithium in het bijzonder). Volgens HR Acerta, dat een vloot van 270.000 bedrijfswagens in België bestudeerde, bedraagt de gemiddelde cataloguswaarde momenteel 42.615 euro, tegenover 38.417 euro in 2023.
Advertentie – lees hieronder verder
De stijging van de vraag naar elektrische auto’s (die tastbaar aanwezig blijft) in de afgelopen drie jaar is niet van dien aard geweest dat de prijzen erdoor zijn gedaald. Dit kan ook worden verklaard door het feit dat de markt voor elektrische tweedehandsauto’s in de lappenmand ligt. Hierdoor blijven leasemaatschappijen met hun auto’s zitten en moeten ze deze aan een prikje doorverkopen omdat particuliere klanten ze nog steeds te duur vinden. Deze situatie resulteert momenteel in zure verliezen op leasingcontracten. Als gevolg hiervan nemen leasemaatschappijen deze nieuwe parameter mee in hun berekeningen en logischerwijs zal een lagere restwaarde aan het einde van het contract resulteren in een hogere leaseprijs.
Verhogingen op komst
Wat heeft de toekomst dan in petto? Volgens Renta kunnen we verwachten dat de situatie zich doorzet, met nieuwe stijgingen omdat de restwaarden onder druk komen te staan.
Maar Renta ziet ook een andere gedragsverandering. In het verleden bleven bedrijven trouw aan bepaalde automerken. Dat is niet langer zo, omdat grote gezinsauto’s vaak nog geen elektrische tegenhanger hebben. Verder moet je rekening houden met Chinese auto’s (vooral BYD), die geleidelijk hun intrede doen op de fleetmarkt.
De vraag rijst of bedrijven zullen blijven kiezen voor salariswagens voor hun werknemers als de algemeen stijgende prijzenkoers verder aanhoudt. Volgens Renta volgen sommige bedrijven de trend en verhogen ze hun budget voor auto’s, omdat werknemers een beperkter voordeel als een vorm van demotie interpreteren. Niet alle bedrijven doen dit, wat soms betekent dat de werknemer nog steeds recht heeft op een auto, maar dan wel een kleinere. Zolang elektrische auto’s van de zaak 100% aftrekbaar blijven, is het redelijk om aan te nemen dat de meerderheid van de bedrijven zal instemmen met de prijsverhoging. Maar daarna hangt alles af van de komst van echt betaalbare elektrische auto’s…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be