Tijdens de presentatie van de compacte SUV Milano – in Milaan, uiteraard – deed Carlos Tavares enkele opvallende verklaringen over Alfa Romeo. “Toen we in januari 2021 Stellantis creëerden als ‘powerhouse’ met veertien iconische merken, dachten sommige van onze westerse concurrenten dat we niet in staat zouden zijn om zoveel merken te beheren. Het zijn er te veel. Verrassend genoeg waren er ook binnen het bedrijf mensen die vonden dat ik als CEO bepaalde merken moest schrappen”, geeft Carlos Tavares toe.
Overname van Alfa Romeo
“Buiten het bedrijf klopten mensen aan de deur met de vraag: meneer Tavares, wil je Alfa Romeo aan ons verkopen? Toen dat gebeurde, had ik minder dan een seconde nodig om te zeggen: are you kidding me? Alfa Romeo is misschien wel het grootste juweel in ons ‘powerhouse’ van veertien merken. Uiteraard zei ik dus nee.” Wie die mogelijke overnemer is, vertelde Tavares er niet bij. Het is wel algemeen geweten dat de Volkswagen-groep vroeger al interesse toonde voor Alfa Romeo.
Alfa Romeo is niet het enige gewilde merk binnen Stellantis. “Opmerkelijk genoeg gebeurde vorig jaar precies hetzelfde voor een ander merk van Stellantis. Deze keer was het een Chinees merk dat aanklopte met de vraag: wil je me dit merk verkopen? Ik zal niet verklappen welk merk, maar het was een Frans merk. Natuurlijk niet!”, zegt Carlos Tavares vol overtuiging.
Advertentie – lees hieronder verder
Fake news
Regelmatig duiken geruchten op over de toekomst van Stellantis in Italië. “Er circuleert fake news dat Stellantis niet zou blijven in Italië of Fiat zou willen ontmantelen. Mijn positie is zeer duidelijk: dit is allemaal fake news. We investeren meer dan vijf miljard euro in Italië. We brengen vijftien nieuwe modellen. We creëren een gigafactory voor batterijen in Termoli. We investeren in twee gloednieuwe platformen. We hebben een plan voor elke fabriek.”
“Maar… een verschil is wel dat het niet om de conventionele dingen gaat. We brengen een hub voor circulaire economie naar Turijn. Of een batterijlaboratorium om de chemische samenstelling van de batterijcellen van de toekomst te ontwikkelen. We doen het anders omdat we een visie hebben. We weten waar we naartoe willen en doen het niet op de conventionele manier. Niet iedereen begrijpt dat. We voelen ons thuis in Italië. We investeren massaal en doen heel wat onconventionele dingen tegenover wat mensen denken dat we zouden moeten doen.”
Niet zoals Volvo of MG
Carlos Tavares waarschuwt ook voor de dreiging van Chinese bedrijven. “Diegene die willen afspreken met Chinese autobouwers en hen uitnodigen om naar Italië te komen, zijn op dezelfde weg als diegene die Volvo aan Geely verkocht hebben en MG aan een andere Chinese autobouwer (SAIC, n.v.d.r.). Dit gaat niet gebeuren met Stellantis of Alfa Romeo.”
Illegale naam?
Allemaal goed en wel, maar intussen krijgt Alfa Romeo kritiek op de nieuwe Milano. Die is genoemd naar de Italiaanse stad Milaan. Maar er is helemaal geen link met Milaan. De productie gebeurt in het Poolse Tychy, in dezelfde fabriek als de Fiat 600e en Jeep Avenger. Adolfo Urso, de minister van Ondernemingen en Made in Italy (dat is echt zijn titel, we verzinnen het niet), kan er niet mee lachen. Hij noemt het zelfs ‘illegaal’ om te doen alsof een product afkomstig is uit Italië. Hij verwijst hiervoor naar een wet uit 2003 die misleidende informatie aan de klant verbiedt. Moet Alfa Romeo dan de naam veranderen? Volgens Carlos Tavares was het trouwens te duur om de Milano in Italië te bouwen…
Nood aan stabiliteit
Tijdens de presentatie van de Milano deed Jean-Philippe Imparato, CEO van Alfa Romeo, zijn best om de band met Italië te benadrukken. “Alfa Romeo is Italië. Er is maar één stad in de wereld waar ik een model zoals de Milano kan voorstellen. Onze roots liggen hier in Milaan. Dit is waar onze geschiedenis begon en waar we vandaag een nieuwe mijlpaal bereiken”, aldus Jean-Philippe Imparato. “Aan alle Alfisti wil ik niet zeggen dat Alfa Romeo terug is. Maar wel dat Alfa Romeo zich volop aan het ontwikkelen is. In 2021 is het team van Alfa Romeo begonnen aan een ambitieus tienjarenplan. We hebben nood aan stabiliteit bij Alfa Romeo.”
“Waardeloze kwaliteit”
“We houden onze beloftes. We beloofden de kwaliteit van Alfa Romeo terug te brengen naar het hoogste niveau. J.D. Power plaatste ons in 2022 op de eerste plaats bij de premiummerken in Noord-Amerika en we staan op het podium in 2023. Mijn vader vertelde me dat hij van het merk, de auto’s en de krachtbronnen van Alfa Romeo hield. Maar ze hebben twee problemen. Ten eerste: je maakt er verlies op. Ten tweede: de kwaliteit is waardeloos”, zegt Jean-Philippe Imparato.
Nog meer nieuwe modellen
De transformatie van Alfa Romeo is volop bezig. “We gaan van zero naar zero. Van zero EV’s in 2021 naar zero emissions in 2027. Als we dat niet doen, zijn we dood. Sinds 2023 lanceren we elk jaar een nieuw model. We lanceerden de Tonale, de eerste geëlektrificeerde Alfa Romeo. Nu presenteren we de Milano, de eerste elektrische Alfa Romeo. En volgend jaar is er de nieuwe Stelvio op het STLA Large-platform als eerste merk binnen de groep. De Stelvio komt in het tweede semester van 2025. Tegelijk willen we Alfa Romeo internationaal weer op de kaart zetten. Alfa Romeo is het enige merk dat in staat is om de 33 Stradale te verkopen voor twee miljoen euro en tegelijk de Milano voor 30.000 euro.”
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be