ACEA (de Europese vereniging van autoconstructeurs) heeft de verkoopcijfers van elektrische auto’s voor de eerste helft van 2024 gepubliceerd. En die zijn niet goed. In deze periode stegen de elektrische auto’s met slechts 1,3%, waardoor ze een marktaandeel van 12,5% halen, tegenover 12,9% een jaar eerder. De situatie is dus niet verbeterd sinds eind vorig jaar. Dit is in ieder geval onvoldoende om de elektrische transitie te doen slagen.
Volgens de vereniging van autoconstructeurs is deze vertraging vooral te wijten aan de afschaffing van aankooppremies voor elektrische auto’s in Duitsland, de grootste automarkt van het continent. Hoewel wellicht een periode van achteruitgang aanbreekt, mogen we de goede prestaties van bepaalde markten niet vergeten. Zo blijkt het principe van de sociale leasing in Frankrijk goed te werken.
België doet het goed
Ook op andere markten scoren elektrische auto’s beter. Dit is het geval in Italië, dat een van de oudste wagenparken van Europa heeft. Daar stijgt de verkoop dankzij de invoering van aankooppremies op 3 juni dit jaar (variabel, tot 13.750 euro). Het zal niemand verbazen dat België ook een van de best presterende landen is, deels dankzij de fiscaliteit voor bedrijfswagens en deels dankzij de Vlaamse aankooppremie voor particulieren.
Advertentie – lees hieronder verder
Over het algemeen blijft de autoverkoop in Europa groeien: 5,7 miljoen verkochte auto’s in de eerste zes maanden van 2024, een stijging van 4,5% tegenover vorig jaar. Toch blijft de verkoop ver onder het niveau van voor de crisis. Sommige merken werden hard getroffen door de situatie. Tesla bijvoorbeeld, zag zijn verkoop met 9,1% dalen op het oude continent. Dat is een enorme achteruitgang.
Feest voor de hybrides
Terwijl elektrische auto’s gemeden worden wegens hun prijs, lijken de meeste kopers zich te wenden tot hybrides (+22,3%). Deze categorie was goed voor 29,2% van de Europese markt in de eerste helft van het jaar. Modellen met verbrandingsmotoren dalen, zowel de benzines als de diesels. Benzinewagens vertegenwoordigen nu 35,3% van de markt en diesels nog maar 12,9%. Twee landen vormen echter een uitzondering: Italië en Duitsland, waar zowel de verkoop van benzine- als dieselmotoren stijgt.
Zoals altijd zijn er winnaars en verliezers. Marktleider Volkswagen groeide met 4,1% dankzij Skoda en Cupra, maar Stellantis (de nummer twee) verloor terrein. Toyota zette een mooie prestatie neer (+20,7%), vooral dankzij zijn vele hybrides, waarnaar veel vraag is.
Het valt nog te bezien of de tweede helft van het jaar vergelijkbaar wordt. De nieuwe Europese Commissie, die langzaam vorm begint te krijgen, heeft aangekondigd dat ze vasthoudt aan de afschaffing van verbrandingsmotoren tegen 2035 en van plan is om synthetische brandstoffen te introduceren. Maar volgens verschillende bronnen die op de hoogte zijn van het dossier, zouden die alleen toegelaten worden voor krachtige en prestigieuze auto’s.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be