Verkoopstijging van nieuwe auto’s verwacht in 2025, maar niet in België

Trekt de autoverkoop in Europa weer aan in 2025, na enkele magere jaren? Verschillende analisten denken van wel. Maar de groei zal niet gelijkmatig verlopen. In België bijvoorbeeld zou de verkoop stabiliseren of dalen.

Gepubliceerd op 14 januari 2025
Leestijd : 4 min

Deel

Verkoopstijging van nieuwe auto’s verwacht in 2025, maar niet in België

Het is geen geheim dat de Europese automarkt in 2024 een moeilijk jaar kende. Dat was vooral te wijten aan de moeilijkheden van elektrische auto’s, die er niet in slaagden kopers te overtuigen door de hoge prijzen en andere hindernissen (zoals het rijbereik en de laadinfrastructuur) die het publiek afremmen. Maar dat is nog niet alles: volgens analysebedrijf DataForce was 2024 een slecht jaar door de daling van het besteedbaar inkomen als gevolg van hoge inflatie en rentevoeten. Bovendien was de afschaffing van bepaalde premies voor elektrische auto’s in enkele landen negatief voor de verkoop.

De vraag die op ieders lippen brandt, is of de automarkt in 2025 uit het slop geraakt. Het antwoord lijkt positief, als we data-analysespecialist DataForce mogen geloven. DataForce doet prognoses voor de 27 landen van de Europese Unie en voor het Verenigd Koninkrijk, IJsland, Noorwegen en Zwitserland.

Iets beter

DataForce voorspelt een groei voor bepaalde markten in 2025: Duitsland zou met 1,6% groeien tot 2,86 miljoen stuks, Frankrijk met 6,2% tot 1,83 miljoen auto’s, het Verenigd Koninkrijk met 5,5% tot 2,06 miljoen eenheden en Spanje met 3,6% tot 1,05 miljoen. Voor Italië zijn de verwachtingen daarentegen gemengd. Theoretisch zou het land een groei van 2,9% tot 1,62 miljoen auto's moeten zien. Maar bepaalde factoren kunnen leiden tot het tegenovergestelde scenario, waarbij de markt zelfs met 30% daalt tot 1,11 miljoen voertuigen. Niets staat dus vast.

19733

Advertentie – lees hieronder verder

Andere analisten voorspellen ook groei. Global Data voorspelt bijvoorbeeld een verkoopstijging in West-Europa met 2,4%, op voorwaarde dat de versoepeling van het monetaire beleid gehandhaafd blijft (lagere rentetarieven). Hierdoor zou de Europese verkoop uitkomen op ongeveer 15 miljoen voertuigen (inclusief bedrijfsvoertuigen) en de wereldwijde verkoop op ongeveer 90 miljoen auto’s. S&P Automotive is daarentegen voorzichtiger en verwacht een status quo in 2025 door een stijging van de autoprijzen (importheffingen op Chinese auto's) en een verdere vermindering van de steun voor de transitie naar elektrische auto's. Andere invloedsfactoren: de politieke onzekerheid in Frankrijk en Duitsland kan de aankoop door automobilisten vertragen.

Welk scenario voor België?

Hoe zal de situatie er in België uitzien in 2025? Dat zeggen de analisten niet. We mogen niet vergeten dat 2024 eindigde met 448.277 inschrijvingen van nieuwe auto’s, een daling van 6% (ongeveer 30.000 minder wagens dan in 2023).

Wordt 2025 een beter jaar? Blijkbaar niet, volgens voorspellingen van D’Ieteren, waarvan de merken 25% van de markt vertegenwoordigen. De prognoses zijn gebaseerd op de Polaris-studie van 2024, die de nieuwe mobiliteitsdynamiek in België belicht en automobilisten en burgers een stem geeft.

805

De analyses gaan ervan uit dat de verkoop van nieuwe auto’s in België verder zal dalen en zich structureel zal stabiliseren rond 420.000 of 450.000 stuks per jaar, met een constante bevolking en economische activiteit (bevolkingsveranderingen kunnen het resultaat beïnvloeden). Waarom? Simpelweg omdat mobiliteitsgewoonten veranderen, ongeacht wat er gezegd wordt. Jean-Marc Ponteville, woordvoerder van D’Ieteren, verklaart deze ontwikkeling: “18% van de Belgen heeft geëxperimenteerd met deelmobiliteit. Natuurlijk zal de auto een centrale rol blijven spelen in het leven van de Belgen, maar hij zal anders gebruikt worden. De auto zal het belangrijkste vervoermiddel blijven voor 80% van de mensen, vooral voor gezinnen met kinderen.”

Maar meerdere factoren zullen veranderen. “We evolueren naar een functionele economie in plaats van eigendom voor mobiliteit”, zegt Jean-Marc Ponteville. “De ontwikkeling van alternatieve transportmiddelen (fietsen, autodelen enzovoort), steden die geen auto’s meer toelaten, de daling van het aantal afgelegde kilometers door telewerk en de langere levensduur van elektrische auto’s zullen doorwegen op de balans en wellicht de verkoop verminderen”, voegt hij eraan toe. Er is dus een echte modal shift. 

Het effect is gewoon mechanisch: bedrijven zullen hun aankopen spreiden, terwijl één deelauto ongeveer tien nieuwe eigen auto’s vervangt. Tot nu toe kent het Autosalon van Brussel een sterke start, maar dat is ook te danken aan een inhaaleffect na de covidjaren van tekorten, schaarste en stijgende prijzen. Het valt nog af te wachten of de resultaten van de komende maanden deze prognoses zullen bevestigen of ontkrachten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
50.556 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
50.556 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.