De transitie naar de elektrische auto is begonnen, maar de realisatie ervan dreigt tegen serieuze hinderpalen aan te lopen. Het vooruitzicht op een verbod op auto’s met verbrandingsmotoren in 2035 in Europa – en zelfs al vanaf 2029 in Vlaanderen – en een fiscaliteit die alleen nog voordelig voor elektrische bedrijfswagens vanaf 2026, duwt particulieren en bedrijven in de richting van deze aandrijfvorm. Maar door deze massale adoptie zijn de constructeurs niet meer in staat om deze auto’s binnen een redelijke termijn te leveren.
Deze situatie geldt natuurlijk nog meer voor merken en modellen die nog relatief betaalbaar zijn. Bij Skoda bijvoorbeeld kan de Enyaq, een elektrische SUV met een interessante ruimte en correcte batterijcapaciteit (60 of 80 kWh), pas tegen maart 2023 geleverd worden wanneer je de auto nu bestelt. Dat is een vertraging van zestien maanden.
Waarom zo lang wachten?
De vreemde situatie is natuurlijk te wijten aan het enthousiasme enerzijds – voor de Skoda Enyaq en gelijkaardige modellen – en anderzijds aan de productiecapaciteit. Die is beperkter dan bij andere auto’s met verbrandingsmotor, die populair blijven. De langere leveringstermijnen vallen ook te verklaren door de tekorten waarmee de autowereld af te rekenen heeft. Het gaat dan vooral om de levering van elektronische chips of halfgeleiders waarvan de elektrische auto’s grootverbruikers zijn.
Bij andere constructeurs klinkt trouwens hetzelfde verhaal. Bij BMW bijvoorbeeld vertrekken de stockwagens nog dezelfde dag naar de kopers, vooral bedrijven die op de wetswijziging hebben geanticipeerd en nu een groenere car policy hebben aangenomen. Sommige fabrikanten proberen alternatieven te vinden door als eerste stap een plug-in hybride aan te bieden, waarop je nog tot 1 januari 2023 een fiscaal voordeel geniet.
Advertentie – lees hieronder verder
Het moet gezegd dat de bedrijfswagens de Belgische markt zwaar beïnvloeden. Volgens FEBIAC, de Belgische automobielfederatie, vertegenwoordigen ze ruim 85 procent van de markt van nieuwe geëlektrificeerde wagens in 2021.
Naar 20 procent van verkoop?
Een paar maanden geleden stond ze nog in haar kinderschoenen, maar vandaag lijkt de markt voor elektrische wagens te exploderen. Sommige merken, zoals Volvo of Mercedes, geven aan dat deze auto’s nu al 20 procent van hun verkoop vertegenwoordigen. En de hybrides blijven niet achter, want ze zijn goed voor bijna 50 procent van de verkoop. Dit betekent dus dat auto’s met alleen een verbrandingsmotor, zowel benzine als diesel, nu nog maar 30 tot 35 procent van de marktvraag vertegenwoordigen. Wie had twee of drie jaar geleden in zo’n ommekeer geloofd?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be