Sinds enkele maanden zijn de autoriteiten strenger aan het optreden tegen snelheidsovertredingen. Technisch gezien gebruikt de politie nu een veel breder scala aan radarapparatuur, waaronder niet alleen trajectcontroles maar ook Lidars van de nieuwe generatie. Al deze apparatuur laat overtreders geen kans, zelfs degenen die per ongeluk de snelheidslimiet met één of twee km/u overschrijden.
Dat gezegd zijnde, is het duidelijk dat de rechtbanken zich nu ook harder opstellen. Een aantal waarnemers (en zelfs automobilistenverenigingen) hebben al alarm geslagen: we wisten al van het probleem van het versturen van de boete binnen 14 werkdagen – wat niet altijd wordt gerespecteerd – en nu is er een andere nieuwe techniek die wordt gebruikt door het parket in de rechtbanken om overtreders aan te pakken.
Een lijst van onmiddellijke invorderingen
De nieuwe praktijk wordt gemeld door advocaat Bruno Gysels, die gespecialiseerd is in snelheidsovertredingszaken. Hij legt aan Sud Presse uit dat de parketten sinds enkele maanden op zijn zachtst gezegd dubieuze technieken gebruiken wanneer een automobilist voor de rechtbank verschijnt voor een snelheidsovertreding. In het dossier voegt het parket een lijst toe van alle onmiddellijke invorderingen en voorgestelde schikkingen die worden geëist voor kleine snelheidsovertredingen. Volgens Bruno Gysels gaan sommige parketten tot 20 jaar terug in de tijd. Voor de specialist is dit volledig oneerlijk en moet dit stoppen.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit is geen alleenstaand geval en het komt steeds vaker voor, met parketten als Neufchâteau, Hal-Vilvoorde en Aarlen die zich met deze praktijken inlaten. En het lijkt erop dat dit niet alleen oneerlijk is, maar ook onwettig. Voor Bruno Gysels is het geen probleem om het strafblad van een dader op te nemen in het dossier. Maar het strafblad bevat veroordelingen na definitieve vonnissen waarbij de schuld van de verdachte vaststaat. De lijst van onmiddellijke inningen heeft echter niets te maken met een strafblad, en het is uiteraard onmogelijk om te weten uit welke databank deze lijst komt.
De druk verhogen
Bruno Gysels voegt eraan toe dat onmiddellijke waarneming niets zegt over het verleden van een bestuurder achter het stuur. Een bekeuring betalen is niet hetzelfde als bekennen en dat maakt deel uit van de rechtspraak. Alleen al daarom zouden openbare aanklagers moeten stoppen met deze praktijken. Bovendien identificeert het direct betalen van een boete de overtreder niet. Iedereen kan betalen: de ouder van een kind, de vriend van een bestuurder, de eigenaar van het voertuig namens een vriend, enzovoort. De boetes worden gewoon naar de kentekenhouder gestuurd, dus het is niet de persoon die betaalt die als ‘overtreder’ wordt geïdentificeerd.
Bruno Gysels gebruikt dit argument in de rechtszaal, maar hij erkent ook dat deze opsomming de rechter natuurlijk evenzeer beïnvloedt als dat ze sporen nalaat in de hoofden van de beklaagden. Zij weten namelijk vaak heel goed dat de lijst fouten en overtredingen bevat die wel beweerd maar niet echt begaan zijn. In deze gevallen geven de rechtbanken aan dat de straffen niet veel zwaarder zijn met deze lijst. Maar hiermee wordt impliciet erkend dat dit wel het geval is, terwijl dit niet het geval zou moeten zijn.
Natuurlijk zijn ook onmiddellijke invorderingen die niet zijn betaald in de lijst opgenomen. Maar er wordt niet uitgelegd waarom ze niet zijn betaald. Was het een oprechte intentie om niet te betalen, of werd de overtreder zijn bezwaar aanvaard? Ook dit wordt niet uitgelegd. Feit is dat de politie zaken laadt met onbetrouwbare informatie.
Op een vraag van Sud Presse erkent het parket van de politie van Bergen de praktijk, maar geeft aan dat de lijst niet in het dossier is opgenomen, maar dat er toch naar verwezen wordt in de tenlastelegging. Het parket erkent echter ook dat de praktijk de rechter beïnvloedt en de debatten kleurt. De politiestaat wordt dus steeds sterker, want laten we eerlijk zijn: niemand zal deze praktijk kunnen verbieden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be