We weten het: de Belgische autoriteiten worden steeds strenger voor automobilisten. Zo worden snelheidsovertredingen opgespoord door een reeks nieuwe, steeds efficiëntere apparaten zoals trajectcontroles, lidars, maar ook nieuwe en betere vaste flitspalen.
Maar niet alleen te hoge snelheden worden bestraft. De politie legt ook boetes op aan automobilisten die te traag rijden, vaak om andere weggebruikers te irriteren. Een typisch geval is ook wanneer bestuurders vertragen ter hoogte van een ongeval om de scène te bekijken.
800 boetes per jaar
Volgens de VRT, die toegang had tot de cijfers van de federale politie, worden er elk jaar 800 boetes uitgeschreven aan bestuurders die opzettelijk te traag rijden (200) of gevaarlijk rijgedrag vertonen door files te veroorzaken door hun nieuwsgierigheid (600 boetes).
Slachtoffers van verkeersongevallen zien vaak dat andere automobilisten hen filmen met hun smartphone, wat er onvermijdelijk voor zorgt dat het verkeer aanzienlijk vertraagt. De nieuwsgierigen stoppen zelfs vaak om te zien wat er gebeurt. Dat is natuurlijk onaanvaardbaar.
Advertentie – lees hieronder verder
Ramptoerisme
Maar waarom filmen automobilisten ongevallen of andere verkeersproblemen? Volgens de VRT, die gedragspsychologen interviewde, zijn er verschillende verklaringen voor dit fenomeen: nieuwsgierigheid en het feit dat mensen genieten van unieke, “spannende” ervaringen. Dit kan voortkomen uit ons oerinstinct: onze hersenen zijn geprogrammeerd om de nadruk te leggen op gevaar en slechte ervaringen. Het is een deel van ons overlevingsinstinct om te leren uit mogelijke gevaarlijke situaties.
Het andere fenomeen is recenter en heeft veel te maken met sociale media. Het is het principe van “ik was erbij”, iets gezien hebben wat anderen niet hebben gezien – wat uiteraard niet waar is aangezien de hele file het voorval kan zien… Deze houding moedigt mensen aan om foto’s en video’s te maken, en deze soms zelfs te posten op sociale media. Een heel slecht idee, aangezien dit ook kan leiden tot gerechtelijke vervolging vanwege privacyschending omdat de betrokkene geen toestemming gaf voor de beelden – dit is het geval wanneer de persoon herkenbaar is, zelfs als het op een openbare plaats gebeurt. Het gebeurt niet vaak, maar is zeker mogelijk.
Dure boetes
De politie aarzelt dus niet om boetes uit te delen aan bestuurders die het verkeer vertragen. Of het nu opzettelijk is of niet. Het beste is om door te rijden, wat het werk van de ordediensten ook vergemakkelijkt, aangezien ze dan geen gigantische file moeten beheersen. Het gaat om 800 boetes. En ze zijn niet goedkoop: 174 euro exclusief administratiekosten, hetzelfde tarief als voor het gebruik van een mobiele telefoon achter het stuur. En in het ergste geval kan de politie ook een dagvaarding vragen om voor de rechtbank te verschijnen. Te vermijden. Toch?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be