Voor veel Belgen is het problematisch om de snelheidsbeperkingen te respecteren, volgens een studie van VIAS. Het instituut maakt elk jaar een stand van zaken op door op een discrete manier de snelheid te meten op 215 locaties doorheen het land.
Om een correct beeld te krijgen van de situatie, kiest VIAS voor deze studie wegen waar je ‘vrij kunt rijden’, dus zonder verkeersremmers, flitspalen en dergelijke. Zo wordt de invloed van externe factoren op bestuurders verminderd.
Een week lang werd de snelheid van meer dan 3,8 miljoen personenwagens gemeten. Methodologisch heeft VIAS de werkelijke snelheid gemeten, zonder tolerantiemarge. De resultaten zijn echter gewogen in functie van de omstandigheden, omdat bestuurders de neiging hebben om ‘s nachts sneller te rijden.
Problematische zones 90/u
In de zones 30 ligt het percentage bestuurders dat te snel rijdt zorgwekkend hoog: 84 procent in Wallonië, 79 procent in Vlaanderen en 64 procent in Brussel. Op wegen die beperkt zijn tot 50 km/u rijdt 68 procent van de Walen te hard. Daarentegen houdt 42 procent van de Vlamingen zich niet aan deze limiet, terwijl het aantal Brusselaars lager ligt: 29 procent.
Advertentie – lees hieronder verder
Op de wegen die beperkt zijn tot 50 km/u is de dalende trend van de laatste jaren gestopt: terwijl in 2007 65,8 procent van de bestuurders op die trajecten te snel reed, was er tot 2015 een verbetering (36 procent). Sindsdien is de situatie echter verslechterd en is het percentage overtreders gestegen tot 54,3 procent in totaal en zelfs 68 procent in Wallonië.
Volgens VIAS komt dit omdat de huidige inrichting van wegen met een snelheidsbeperking van 50 km/u zich leent tot snel rijden.
De situatie is ook zeer verontrustend op wegen beperkt tot 90 km/u, de plaatsen waar sinds het begin van de metingen het vaakst te snel gereden wordt. Terwijl in 2012 26 procent van de bestuurders op deze trajecten de maximumsnelheid overschreed, doet nu 54 procent dat.
De stijging valt volgens VIAS te verklaren doordat de limiet op veel wegen in Vlaanderen sinds 2017 verlaagd is naar 70 km/u. Wegen met 90 km/u hebben nu vaak 2×2 rijstroken, waardoor ze lijken op snelwegen. Het is echter niet alleen Vlaanderen dat de snelheidslimiet van 90 km/u niet gerespecteerd wordt, ook Wallonië is een slechte leerling.
Verbeteringen?
Toch is niet alles negatief. In vergelijking met de vorige metingen zijn er ook verbeteringen, bijvoorbeeld op de wegen met limiet van 70 km/u. VIAS stelt vast dat de snelheid daar beter gerespecteerd wordt. Optimisten zullen ook een verbetering zien in de zones 30 die meer gerespecteerd worden.
Nog altijd 78 procent van de bestuurders rijdt daar sneller dan toegelaten, maar dat was nog 95 procent bij de metingen in 2007 en 2008, terwijl het aantal zones 30 sterk toegenomen is sindsdien. Er is dus een positieve evolutie.
Zware snelheidsovertredingen nemen toe
VIAS stelt ook vast dat de zogenaamde zware snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/u) in ons land toenemen. Dat geldt vooral op wegen die beperkt zijn tot 90 km/u, zowel in Wallonië (5,5 procent) als in Vlaanderen (5,7 procent). In 2012 bleven deze overtredingen beperkt tot respectievelijk 2,2 procent en 0,8 procent.
Het hogere aantal zware snelheidsovertredingen wordt ook vastgesteld in de zones met 50 km/u en ook in de zones 30, vooral in Vlaanderen.
Voor federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) hebben de Belgen een cultureel probleem met overdreven snelheid. Voor hem zijn de vastgestelde snelheden onaanvaardbaar en hij is vastbesloten om op te treden. Voor de overheid is het vooral nodig om automobilisten bewust te maken van het probleem en aan te dringen op gedragstraining voor wie bijvoorbeeld bestuurders van wie het rijbewijs wordt ingetrokken.
Een ander actiepunt voor de minister is het verbod op het verheerlijken van snelheidsovertredingen, zoals dat vaak gebeurt op sociale media. Tegen zulke personen zullen nieuwe sancties worden genomen.
Ten slotte wil Gilkinet ook het systeem van sancties herzien en beter afstemmen op de ernst van de begane overtreding. Daarom pleit hij voor een systeem van progressieve boetes, met name voor overtredingen van meer dan 20 km/u. Een voorstel is klaar en zal door de regering besproken worden.
Last but not least wil de minister recidive doeltreffender aanpakken, wat volgens hem kan met een rijbewijs met punten waarover in de politieke arena al vaak gediscussieerd werd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be