Buzz

Waarom is een nieuwe auto in Singapore belachelijk duur?

In Singapore een nieuwe auto kopen, kost pakken geld en da’s zeer licht uitgedrukt. Zo betaal je ginds omgerekend ruim 303.200 euro voor de goedkoopste Porsche Taycan en meer dan 55.300 euro voor de instapversie van een Volkswagen Polo. Maar hoe komt dit eigenlijk? En waarom zo’n gigantische tussen bescheiden modellen en premiumwagens? Het antwoord heeft alles met een overrompeling aan belastingen te maken.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 25 jun. 2021 | Leestijd: 4 min

In een YouTube-video (zie onder dit artikel) dat we dankzij Carscoops hebben ontdekt, wordt uitgelegd hoe het komt dat prijzen van nieuwe wagens zo gigantisch hoog liggen in Singapore. Het aangehaalde voorbeeld is dat van een Volkswagen Polo.

Eerst is er de prijs van de auto zelf, zonder belastingen of extra kosten, wat men de ‘Open Market Value’ of OMV noemt. Die komt neer op 17.796 Singapore dollar of 11.103 euro. Dat valt mee, horen we je al denken, maar daarbij moet je een extra accijns van 20% tellen, dan nog eens een ‘Goods & Services Tax’ (GST) en daar bovenop een taks van 7% van de optelsom van de vorige bedragen.

Advertentie – lees hieronder verder

Vervolgens heb je de ‘Additional Registration Fee’. De hoogte daarvan wordt door een schaalsysteem berekend. Op auto’s met een ‘Open Market Value’ van 20.000 Singapore dollar (bijna 12.479 euro) en minder, moet een extra 100 procent (!) van die OMV worden betaald, bovenop de oorspronkelijke OMV, accijns, en GST dus. Ligt de OMV tussen 20.001 en 50.000 Singapore dollar, dan geldt een toeslag van 140 procent van de OMV bovenop de oorspronkelijke OMV, accijns, en GST. Spreken we van een OMV van meer dan 50.000 Singapore dollar (31.193 euro), dan betaalt de klant 180% (!!) van de OMV bovenop de OMV, de accijns en de GST. Opties worden bovendien nog eens afzonderlijk belast, dus je koopt ginds maar beter een basismodel.

Dus, een VW Polo…

Aangezien de OMV van een nieuwe Volkswagen Polo 17.796 Singapore dollar bedraagt (11.103 euro), voegt de bijkomende registratiekost daar “slechts” nog eens exact hetzelfde bedrag aan toe. Een verdubbeling van de prijs, met andere woorden, met dan nog eens 3.559 Singapore dollar accijns (een dikke 2.220 euro) en 1.494 Singapore dollar GST erbij (932 euro), wat het totale kostenplaatje op 40.646 Singapore dollar brengt, omgerekend dus net geen 25.360 euro.

Maar we zijn er nog niet…

De Polo is gekocht, maar nu moet de klant er nog mee mogen rijden. Daarvoor heeft die persoon een ‘Certificate of Entitlement’ of COE nodig, wat de koper het recht geeft om maximaal tien jaar met de nieuwe wagen rond te rijden. Er staat echter een limiet op het aantal COE’s dat wordt uitgereikt en de prijs kan van maand tot maand variëren. Er bestaan ook verschillende soorten COE’s, afhankelijk van het gekochte voertuig. Voor een Polo vraagt de overheid ruwweg 48.000 Singapore dollar of een kleine… 29.950 euro.

Conclusie: voor een Polo die in Singapore  bij de naakte aankoop 11.103 euro kost, moet uiteindelijk meer dan 55.300 euro worden opgehoest, iets minder dan een vervijfvoudiging van de oorspronkelijke aankoopprijs. Plots lijkt België maar vooral Nederland niet meer het meest beroerde land om in te leven wat de verkeersbelasting betreft.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon