Winterbanden zorgen voor betere prestaties in winterse omstandigheden. Landen als Duitsland en Luxemburg leggen al enkele jaren de montage van deze banden in de winter op. Hetzelfde geldt voor sommige hooggelegen regio’s, zoals Valle d’Aosta in Italië. Rijden met zomerbanden in landen die winterbanden opleggen, staat gelijk aan een boete, de immobilisatie van het voertuig of zelfs een strafrechtelijke procedure in geval van een ongeval.
Wanneer van banden wisselen?
Zelfs als het niet vriest is het beter om op winterbanden, of toch als buitentemperatuur 7°C of minder bedraagt. Over het algemeen wordt daarom aanbevolen om vanaf oktober winterbanden te monteren en deze medio april door zomerbanden te vervangen.
Winterbanden moeten uiteraard in goede staat zijn, d.w.z. voorzien van groeven met een diepte van minstens 1,6 tot 2 mm. We raden zelfs aan om ze te vervangen door een set nieuwe als de groeven minder dan 4 mm diep zijn en dit om te voorkomen dat ze grip zouden verliezen.
Een verschil tussen voor- en achteras?
Advertentie – lees hieronder verder
Hoewel het verboden is om zomerbanden samen met winterbanden te monteren (bv. zomerbanden vooraan en winterbanden achteraan), is het wel toegestaan om nieuwe banden te monteren in combinatie met banden die al gebruikt zijn, weliswaar op voorwaarde dat ze voldoen aan de hierboven vermelde voorwaarden en dat hetzelfde bandentype op dezelfde as wordt gemonteerd.
Aanbevolen wordt om de minst versleten (of nieuwe) banden achteraan te monteren in plaats van vooraan. Dit komt doordat het verlies van grip van de achterwielen niet (of slechts in geringe mate) door de bestuurder wordt gecontroleerd. De montage van de nieuwste achteraan brengt het gripniveau tussen de twee assen in evenwicht, wat veiligheidsverhogend werkt.
Waarom winterbanden?
Winterbanden worden gekenmerkt door hun loopvlakpatroon, met meer lamellen en groeven evenals loopvlakken en een interne structuur die speciaal is ontworpen om optimale prestaties in winterse omstandigheden te leveren, en door hun zachter rubber.
Wanneer de buitentemperatuur daalt, heeft rubber de neiging om uit te harden. Daarom bestaan winterbanden uit een speciaal rubbermengsel (waaronder natuurrubber, olie en silica) dat flexibel blijft wanneer het koud is. Het voertuig blijft bijgevolg beter in contact met de weg, wat voor beduidend meer grip zorgt op natte, besneeuwde of ijzige wegen. De remafstand is hierdoor ook korter en de besturing beter.
Tot slot zijn winterbanden ideaal om aquaplaning te voorkomen. Het specifieke profiel van winterbanden voert water efficiënter af waardoor het risico op aquaplaning aanzienlijk vermindert.
Conclusie
Tegenwoordig zijn winterbanden bijna even comfortabel als zomerbanden en slijten ze niet veel sneller dankzij technologieën die het rubbermengsel resistenter hebben gemaakt. Bovendien is er gemiddeld minder dan 10% prijsverschil tussen een winterband en een zomerband. Ze zijn dus een goede keuze in termen van comfort, maar ook in termen van budget, want in de winter verslijt u uw zomerbanden niet noodzakelijkerwijs! En zoals u hierboven hebt gelezen, garanderen winterbanden stabiliteit, grip en weggedrag in de moeilijkste omstandigheden. Het is dus niet langer nodig om te aarzelen om er doorheen te rijden of in ieder geval voor chauffeurs die enkele kilometers afleggen en zich voornamelijk in de stad verplaatsen om over te schakelen op 4-seizoenenbanden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be