Volvo heeft samen met 49 andere bedrijven de Europese Unie opgeroepen om het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren vanaf 2035 te handhaven. In een verklaring, zo meldt Bloomberg News, benadrukken de bedrijven het belang van zekerheid over de regelgeving. Die is nodig om investeringen aan te moedigen en de autosector in staat te stellen de emissiereductiedoelstellingen van de EU te ondersteunen. Onder de ondertekenaars zitten zwaargewichten uit de industrie zoals Rivian, Uber, IKEA en energiebedrijf Iberdrola.
Jim Rowan, CEO van Volvo Cars, zei dat de elektrificatie van voertuigen “de allerbelangrijkste actie” is die de auto-industrie kan ondernemen om haar CO2-voetafdruk te verkleinen. Hij benadrukte de noodzaak om vast te houden aan de doelstelling van 2035, omdat dit de inspanningen van alle belanghebbenden op één lijn brengt en tegelijk het concurrentievermogen van de Europese markt zou waarborgen.
Dit pleidooi komt echter op een moment dat verschillende grote Europese autofabrikanten, zoals Volkswagen, Stellantis en BMW, zwijgen over de kwestie. Ze zitten in moeilijkheden en hebben de verklaring die naar de EU is gestuurd niet ondertekend, omdat ze liever de marktontwikkelingen observeren voor ze een publiek standpunt innemen. De meeste fabrikanten zitten dus tussen twee vuren. En het is precies deze besluiteloosheid die hen tegenhoudt.
Advertentie – lees hieronder verder
EU onder druk
De Europese Unie heeft zich ertoe verbonden de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 55% te verminderen en tegen 2050 koolstofneutraal te zijn. Toch is de uitstoot van de transportsector de afgelopen dertig jaar blijven stijgen, waardoor het cruciaal is om over te schakelen naar oplossingen met een lagere uitstoot. Het verbod op verbrandingsmotoren, gepland voor 2035, wordt gezien als een stap in de goede richting, hoewel natuurlijk ook andere sectoren (industrie, huisvesting enzovoort) inspanningen moeten leveren.
Volvo had aangekondigd tegen 2030 alleen nog volledig elektrische auto’s te willen verkopen. Maar het merk heeft dit doel onlangs naar beneden bijgesteld. De Zweedse fabrikant kampt met een lagere vraag naar zijn elektrische auto’s, waardoor het bedrijf een nieuwe SUV met benzinemotor op de markt brengt. Dit was eigenlijk niet gepland. Volvo positioneert zichzelf waarschijnlijk ook op deze manier omdat het gepusht wordt door zijn ‘baas’, het Chinese autoconcern Geely, dat niet toevallig alle middelen en de toptechnologieën voor elektrische auto’s heeft. Op dat vlak heeft Volvo dus een echt voordeel tegenover zijn concurrenten. Het zou een vergissing zijn als het Zweedse merk iets anders zou promoten.
Het valt nog te bezien hoe deze lobbypoging ontvangen – en gehoord – wordt door de Europese autoriteiten. Verschillende landen dringen aan op een stap terug. Zo verklaarde de Italiaanse premier Giorgia Meloni onlangs dat deze regelgeving een “zelfdestructieve aanpak” is. Italië dringt onder andere aan op een vervroegde herziening van de regels, die oorspronkelijk gepland was in 2026. Het land vraagt ook om vrijstellingen voor biobrandstoffen, volgens sommige autofabrikanten een levensvatbaarder alternatief. Europa blijft dus meer dan ooit verdeeld, en het wordt niet geholpen door de autoriteiten, die worstelen om een standpunt in te nemen. Dit dilemma blijkt problematisch voor de economie en de industrie. Hopelijk wordt het niet fataal.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be