Een zelfrijdende auto waarin je kan slapen, werken, gamen enzovoort: dit concept is al enige tijd een natte droom voor tal van consumenten en constructeurs. Aanvankelijk zou deze technologische evolutie snel vorderen en werd ons al in 2025 een dutje aan het stuur beloofd, maar dat mag je vergeten. De zaken liggen immers gecompliceerder dan verwacht, zowel op technologisch als op juridisch en ethisch vlak. Bovendien onthulde een recente studie dat de zelfrijdende auto nog helemaal niet op punt staat.
Er moeten dus nog obstakels overwonnen worden, al zit men natuurlijk niet stil. De ‘race’ blijft met andere woorden aan de gang; niet alleen op aarde maar ook in de ruimte. We verklaren ons nader: de werking van de autonome auto vereist vanzelfsprekend absolute precisie, een nauwkeurigheid die onze GPS-systemen vandaag niet kunnen garanderen. Daarom zijn bepaalde automerken – zonder het van de daken te roepen – begonnen met een specifieke ‘missie’ in de ruimte, die erin bestaat nieuwe satellieten in een baan om onze planeet te brengen, net om de gewenste plaatsbepalingsnauwkeurigheid te kunnen bereiken.
Geely neemt het voortouw
Op woensdag 1 juni heeft de Chinese fabrikant Geely met succes zijn eerste negen satellieten in een lage baan om de aarde gebracht. Deze lancering is alles behalve onbelangrijk, want ze plaatst het Chinese concern – dat eigenaar is van onder andere Lotus, Volvo en Polestar – op de tweede plaats van de ranglijst van autobouwers die hun activiteiten met ruimtevaart combineren, na SpaceX (onder leiding van Tesla-topman Elon Musk). De laatstgenoemde firma heeft inmiddels maar liefst 2.000 (!) satellieten in een baan om de wereld gebracht.
Advertentie – lees hieronder verder
De satellieten van Geely, die GeeSAT-1‘s worden genoemd, zijn volledig in-house ontwikkeld, wat de reputatie van het merk ten goede moet komen. Ze zijn ontworpen om vijf jaar operationeel te zijn, waarna ze zullen uiteenvallen zonder brokstukken achter te laten. Hetzelfde concept als van de door SpaceX gelanceerde New Space dus, waarbij grote satellieten plaats maken voor kleinere stukken met een veel kortere levensduur, wat het mogelijk maakt om de gebruikte technologie relatief gemakkelijk te doen evolueren en dus hoogtechnologisch te houden.
Extreem nauwkeurige navigatie
De GeeSAT-1’s zouden uiterst nauwkeurige navigatiegegevens kunnen verstrekken aan toekomstige autonome auto’s. Geely heeft vol trots aangegeven dat men van plan is om tegen 2025 nog eens 63 satellieten te lanceren.
Niet onbelangrijk: deze satellieten zullen niet alleen voor de doorbraak van de zelfrijdende auto moeten zorgen, maar ook voor tal van andere toepassingen worden gebruikt. Denk aan geconnecteerde fabrieken, ‘slimme’ steden en zelfs het besturen van drones. Het gaat dus over veel meer dan uitsluitend mobiliteit.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be