Het is een feit dat de overgang naar de elektrische auto een stevige duit kost. Want het veranderen van een hele industrie, het ontwikkelen van nieuwe takken en het overtuigen van kopers vereist natuurlijk heel veel financiële middelen. China begon al heel vroeg aan deze transformatie in 2028, met als doel om alle verbrandingsvoertuigen tegen 2030 te verbieden.
In deze context heeft China de nodige middelen ingezet om zijn auto-industrie te transformeren (of beter gezegd op te bouwen). En het is ook om deze reden dat het land gigantische merken heeft die de hele waardeketen van de elektrische auto perfect beheersen. Daarbij zijn Chinese constructeurs in staat om producten tegen een zeer concurrentiële prijs aan te bieden. Dit is uiteraard niet het geval in Europa of elders waar, afgezien van Tesla, constructeurs achterblijven, net als de overheden die zeer korte transformatietermijnen (2035) verwachten zonder, zo lijkt het, zichzelf de middelen te geven om hun ambities waar te maken.
Valt Chinese verkoop terug?
Maar zelfs als wordt de industrie sterk ondersteund, toch is de groei niet gegarandeerd een continu scenario. Vorig jaar noteerde China een stijging van de verkoop van elektrische en plug-in hybride auto’s van +36%. Een tempo dat hoog lijkt, maar in werkelijkheid is het afgenomen ten opzichte van 2021, met -1,4% minder leveringen in de eerste 4 maanden van 2022. En dat irriteert de Chinese overheid uiteraard.
Advertentie – lees hieronder verder
Die heeft inderdaad net besloten om de belastingvrijstellingen bij de aankoop van een elektrisch of plug-in hybride voertuig uit te breiden en te optimaliseren om de verkoop te stimuleren en de sombere post-corona spiraal te doorbreken.
Om dit te bereiken zal China waarschijnlijk de aankoopsubsidies met 4 jaar verlengen. Een van de maatregelen zou de verlenging van het belastingvoordeel op de aankoop van elektrische en plug-in hybride auto’s kunnen zijn die minder dan 300.000 yuan (42.400 dollar) kosten, het segment van voertuigen die in China niet als luxe auto’s worden beschouwd. Dit is een maatregel die ook wordt toegevoegd aan de 10% vermindering van de aankoopbelasting die sinds 2014 van kracht is (een soort btw).
En in Europa?
Terwijl in de Verenigde Staten nu een korting van 7.500 dollar wordt toegekend aan kopers van elektrische auto’s (mits ze op Noord-Amerikaanse bodem worden gebouwd), blijft in Europa de financiële hulp aan de consumenten zeer beperkt en divers in de landen.
Momenteel bieden 21 Europese landen bonussen aan kopers van elektrische voertuigen. Zo biedt Frankrijk hulp tot 7.000 euro voor particulieren en 5.000 euro voor bedrijfswagens. In Duitsland wordt 4.500 euro gegeven (9.000 euro voorheen) op de aanschaf van een elektrische auto onder de 40.000 euro. En in het Verenigd Koninkrijk wordt een bonus van 2.500 pond gegeven voor de aankoop van een elektrische auto van minder dan 35.000 pond, een steun die zelfs wordt verhoogd tot 8.000 pond voor bedrijfsauto’s.
Waarom doet België niets?
België is echter een van de 6 landen (samen met Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Letland en Malta) die geen aankoopbevorderende mechanismen hebben. Er bestaan weliswaar belastingverminderingen of vrijstellingen (enkel voor bedrijfswagens), maar ze hebben nog steeds geen betrekking op de privépersoon die die de wagen moet betalen. De particulier zal dus moeten wachten op de eerste lichting tweedhandswagens om de overgang naar de elektrische auto te kunnen inzetten.
Er zijn echter al verschillende stemmen opgegaan om ervoor te zorgen dat België ook aankoopsubsidies voor deze voertuigen aanbiedt. Maar daar is weinig vertrouwen in, want in ons land is het doel van de politiek duidelijk niet om over te stappen op de elektrische auto, maar het gebruik van gewoon elke auto te ontmoedigen. Althans voorlopig… Dat is betreurenswaardig en vooral onaanvaardbaar in de context van de transitie die Europa heeft ingezet en oneerlijk is tegenover de Europese burgers.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be