Economie

Dit is het vervuilendste onderdeel van elektrische auto (en het is niet de batterij)

Tot nu toe leek alles erop te wijzen dat de batterij – die veel grondstoffen en energie verbruikt bij de productie – het meest vervuilende onderdeel van een elektrische auto is. Maar volgens een onderzoek van Renault bij de Zoé is dit niet het geval…

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 29 jun. 2023 | Leestijd: 4 min

De batterij is goed voor 40 procent van de prijs van een elektrische auto en wordt ook gezien als het meest vervuilende onderdeel van dit type auto. Dat lijkt logisch gezien de grote hoeveelheid grondstoffen en energie die nodig zijn bij de productie (en later ook bij de recyclage).

Dat batterijen voor elektrische auto’s als zeer vervuilend worden beschouwd, komt ook doordat de milieuvoorschriften bij de winning van lithium sterk verschillen naargelang de regio.

Advertentie – lees hieronder verder

Het is niet bepaald een geheim dat China weinig aandacht besteedt aan dit aspect, waarschijnlijk ook omdat milieuzorg de productiekosten verhoogt en dus de concurrentiepositie van Chinese elektrische auto’s verzwakt. Winst op korte termijn, maar op lange termijn natuurlijk bedenkelijk.

lithium-mine

Toch niet de batterij?

Automobile Magazine bericht over een recent intern onderzoek van Renault op de Clio en de Zoé dat het vooroordeel over de vervuilende batterij weerlegt. De resultaten tonen namelijk aan dat een onverwacht onderdeel de meeste vervuiling veroorzaakt: het plaatwerk. Dit zou verantwoordelijk zijn voor 80 procent van de broeikasgassen die vrijkomen bij de productie van auto’s.

Het plaatmetaal, staal en aluminium vertegenwoordigen momenteel 70 procent van het gewicht van de auto, tenminste bij een kleinere auto. Bij een elektrische auto met een grotere batterij zou het best kunnen dat de resultaten anders uitdraaien.

De Zoé heeft een batterij van 50 kWh. De productie van staal veroorzaakt 10 procent van de uitstoot van fossiele energie, vooral omdat de productie in bepaalde regio’s gebeurt met steenkool.

batterie-z.e-50-1light-1

Meer staal dan batterij

De berekening van Renault is vrij eenvoudig: staal is goed voor 59 procent van het gewicht bij de productie van een auto, vergeleken met 22 procent voor de batterij. Dat geldt voor de Zoé, die meer composietmaterialen gebruikt. Het aandeel van plaatstaal en staal stijgt naar 74 procent voor de Clio.

Renault heeft al conclusies getrokken uit dit onderzoek uit 2021, en doet er nu alles aan om het gewicht van zijn auto’s te verminderen. Mazda hanteert die aanpak al bijna twintig jaar. In principe heeft een gewichtsvermindering alleen maar voordelen: auto’s zijn lichter, vereisen minder materialen en verbruiken minder energie, zowel tijdens de productie, het gebruik als de recyclage.

Dit betekent dat een elektrische auto minder lithium nodig heeft om hetzelfde rijbereik te bieden, wat in theorie ook de verkoopprijs ten goede komt.

batt

Onvermijdelijk gaat een gewichtsvermindering wel ten koste van het comfort en zelfs de veiligheid van de auto. Het valt nog te bezien of technologische ontwikkelingen dit kunnen compenseren. Om de koolstofvoetafdruk van batterijen en de staalproductie te verminderen, zouden deze onderdelen lokaal geproduceerd moeten worden. In Europa dus. Dat is de grote uitdaging voor de toekomst.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon