Dit is het vervuilendste onderdeel van elektrische auto (en het is niet de batterij)

Tot nu toe leek alles erop te wijzen dat de batterij – die veel grondstoffen en energie verbruikt bij de productie – het meest vervuilende onderdeel van een elektrische auto is. Maar volgens een onderzoek van Renault bij de Zoé is dit niet het geval…

Gepubliceerd op 29 juni 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Dit is het vervuilendste onderdeel van elektrische auto (en het is niet de batterij)

De batterij is goed voor 40 procent van de prijs van een elektrische auto en wordt ook gezien als het meest vervuilende onderdeel van dit type auto. Dat lijkt logisch gezien de grote hoeveelheid grondstoffen en energie die nodig zijn bij de productie (en later ook bij de recyclage).

Dat batterijen voor elektrische auto’s als zeer vervuilend worden beschouwd, komt ook doordat de milieuvoorschriften bij de winning van lithium sterk verschillen naargelang de regio.

Het is niet bepaald een geheim dat China weinig aandacht besteedt aan dit aspect, waarschijnlijk ook omdat milieuzorg de productiekosten verhoogt en dus de concurrentiepositie van Chinese elektrische auto’s verzwakt. Winst op korte termijn, maar op lange termijn natuurlijk bedenkelijk.

lithium-1

Advertentie – lees hieronder verder

Toch niet de batterij?

Automobile Magazine bericht over een recent intern onderzoek van Renault op de Clio en de Zoé dat het vooroordeel over de vervuilende batterij weerlegt. De resultaten tonen namelijk aan dat een onverwacht onderdeel de meeste vervuiling veroorzaakt: het plaatwerk. Dit zou verantwoordelijk zijn voor 80 procent van de broeikasgassen die vrijkomen bij de productie van auto’s.

Het plaatmetaal, staal en aluminium vertegenwoordigen momenteel 70 procent van het gewicht van de auto, tenminste bij een kleinere auto. Bij een elektrische auto met een grotere batterij zou het best kunnen dat de resultaten anders uitdraaien.

De Zoé heeft een batterij van 50 kWh. De productie van staal veroorzaakt 10 procent van de uitstoot van fossiele energie, vooral omdat de productie in bepaalde regio’s gebeurt met steenkool.

batterie-z.e-50-1light-1

Meer staal dan batterij

De berekening van Renault is vrij eenvoudig: staal is goed voor 59 procent van het gewicht bij de productie van een auto, vergeleken met 22 procent voor de batterij. Dat geldt voor de Zoé, die meer composietmaterialen gebruikt. Het aandeel van plaatstaal en staal stijgt naar 74 procent voor de Clio.

Renault heeft al conclusies getrokken uit dit onderzoek uit 2021, en doet er nu alles aan om het gewicht van zijn auto’s te verminderen. Mazda hanteert die aanpak al bijna twintig jaar. In principe heeft een gewichtsvermindering alleen maar voordelen: auto’s zijn lichter, vereisen minder materialen en verbruiken minder energie, zowel tijdens de productie, het gebruik als de recyclage.

Dit betekent dat een elektrische auto minder lithium nodig heeft om hetzelfde rijbereik te bieden, wat in theorie ook de verkoopprijs ten goede komt.

batt

Onvermijdelijk gaat een gewichtsvermindering wel ten koste van het comfort en zelfs de veiligheid van de auto. Het valt nog te bezien of technologische ontwikkelingen dit kunnen compenseren. Om de koolstofvoetafdruk van batterijen en de staalproductie te verminderen, zouden deze onderdelen lokaal geproduceerd moeten worden. In Europa dus. Dat is de grote uitdaging voor de toekomst.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Renault voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.