De Duitse economie is de motor van Europa, maar die blijft achteruitgaan. Dit geldt voor de industrie, en vooral voor de auto-industrie. De totale Duitse industriële productie daalde in mei alleen al met 2,5%, met een forse correctie in de autosector (-5,2%). Een zorgwekkende situatie.
In deze context doet de Duitse auto-industrie de broekriem aan, door haar investeringsprogramma’s voor volgende generaties elektrische auto’s te vertragen of uit te stellen. Zo bevestigde Volkswagen deze week zijn voornemen om 1.000 contracten van bepaalde duur in zijn fabriek in Zwickau, die in 2022 volledig is omgebouwd voor elektrische modellen (een investering van 1,2 miljard euro), niet te verlengen. Het doel: zich aanpassen aan de (we weten het – dalende) vraag naar elektrische auto’s.
Ondercapaciteit
In Zwickau assambleert de fabriek momenteel 240.000 auto’s per jaar in plaats van de geplande 360.000, terwijl het Volkswagens, Audi’s en Cupra’s assembleert. Maar zelfs met deze 1.000 minder arbeidscontracten zal de fabriek te veel personeel blijven gebruiken, wat een financieel moeilijke situatie voor de groep betekent.
De tegenvallende prestaties van elektrische auto’s zijn wereldwijd, maar ook binnenlands sinds de Duitse regering abrupt de aankoopsubsidies voor kopers heeft afgeschaft. Deze maatregel is alleen al verantwoordelijk voor 16% van de daling van de verkoop tussen januari en mei 2024.
Advertentie – lees hieronder verder
Neveneffecten
Volkswagen is natuurlijk niet de enige Duitse fabrikant die het moeilijk heeft: Mercedes zit in dezelfde situatie, wat waarschijnlijk een van de redenen is waarom de fabrikant zijn overgang van verbrandingsmotoren naar elektrisch heeft uitgesteld.
Maar het probleem is dieper, en meer structureel. Terwijl Volkswagen aan de handrem begint te trekken, heeft het chemiebedrijf BASF ook ingrijpende beslissingen genomen: er zullen twee initiatieven, bedoeld om de toegang tot kritieke metalen veilig te stellen voor de productie van batterijen, niet voortgezet worden. Het ging om een raffinageproject voor nikkel en kobalt in Indonesië, en een investeringsproject voor lithium in Chili. Ook hier is de beslissing om “puur economisch” niet door te gaan, aldus een woordvoerder, die aangeeft dat BASF liever op de markt koopt dan zijn eigen bevoorrading veilig stelt.
Een beoordelingsfout?
Het is waarschijnlijk een vergissing, want wanneer de markt opnieuw mensen zal aantrekken – wat vroeg of laat zal gebeuren – zullen we onvoeldoende hebben geïnvesteerd en zal onze afhankelijkheid van China opnieuw een probleem worden. Net als vroeger. Zowel Volkswagen als BASF hebben echter aangegeven dat ze elektrische auto’s niet de rug zullen toekeren en dat ze zullen blijven investeren (35 miljard euro tegen 2025 voor VW). Maar er zijn vragen rond deze strategieën. Deze rustigere periode had immers kunnen worden gezien als een kans om de achterstand in te halen. Vooral omdat analisten verwachten dat de markt in 2025 zal herstellen. Een jaar alles op orde zetten zou niet overbodig zijn geweest. Maar dat is waarschijnlijk niet wat de aandeelhouders, die hun dividend willen krijgen, verwachten.
Volgens het Duitse Ministerie van Economische Zaken “zal de productie zich pas stabiliseren als de wereldhandel en de vraag naar industriële goederen herstelt.” Een opmerkelijke uitspraak, aangezien de blijvend achterstand op het gebied van elektrische auto’s ervoor zou kunnen zorgen dat de economie van morgen niet meer kiest voor de Duitse economie en producten. En dan is het schaakmat.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be