De elektrische auto blijft een belangrijk gespreksonderwerp, vooral de vraag hoe milieuvriendelijk ze echt zijn. Velen geloven dat elektrische auto’s slechts een rookgordijn zijn, omdat sommige onderdelen, vooral haar batterij, bijzonder vervuilend zijn om te maken (materialen, energie, etc.). Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening, maar verschillende serieuze studies tonen aan dat elektrische auto’s inderdaad milieuvriendelijker zijn dan verbrandingsmotoren op vlak van uitstoot over hun gehele levenscyclus.
Maar het is waar dat het lithium dat nodig is voor batterijen (maar niet alleen voor elektrische auto’s) een element is dat veel energie vereist om te verwerken, evenals milieubeschermingsmaatregelen die helaas niet overal ter wereld worden nageleefd. Bovendien is de vraag naar lithium zo groot geworden dat de huidige productielocaties niet kunnen volgen. De risico’s op tekorten worden dus steeds duidelijker.
Gerecycled
Het goede nieuws is dat lithium kan worden gerecycled en hergebruikt. Dit is precies wat de Duitse startup Tozero doet, en het is net begonnen met het leveren van gerecycled lithium aan zijn eerste klanten. Natuurlijk staat het proces nog in de kinderschoenen, want de batterijen die nu worden gerecycled zijn afkomstig van de Renault Zoé, Nissan Leaf en andere Tesla Model S, die ongeveer tien jaar geleden werden verkocht. Deze fabrikanten beweren dat 90% van de batterijonderdelen wordt gerecycled. Europa heeft ook normen vastgesteld: tegen 2027 moet 90% van het kobalt, koper en nikkel en 50% van het lithium, gebruikt voor een accu, worden gerecycled.
Tozero noemt zijn klanten niet bij naam, wat logisch lijkt, want men kan zich voorstellen dat sommigen het niet zouden waarderen, gezien de prijs van elektrische auto’s, dat hun voertuig uit gerecycled lithium bestaat terwijl dat van hun buurman uit nieuwe materialen bestaat. Volgens het Duitse bedrijf, dat een hydrometallurgisch proces gebruikt waarbij materialen zoals lithium en grafiet maximaal worden teruggewonnen, zou de CO2-voetafdruk van gerecycled lithium 70% lager liggen dan die van vers gewonnen lithium.
Advertentie – lees hieronder verder
Foto:Wikipedia
Efficiënt gerecycled lithium?
Tozero levert zijn klanten gerecycled lithium van hoge kwaliteit, wat betekent dat dit “tweedehands” lithium echt zuiver is, en dus efficiënt in het nieuwe gebruik. Klanten hoeven zich dus absoluut geen zorgen te maken over de prestaties van hun gerecycled lithiumbatterij. Het proces zou dus alleen maar voordelen hebben voor de planeet. Men kan zich voorstellen dat er onderzoeken zullen worden uitgevoerd zodra dit mogelijk is.
Een ander voordeel van lithiumrecycling is het voorkomen van tekorten. Aangezien de opkomst van elektrificatie versnelt, raken de hulpbronnen steeds schaarser. Sinds 2010 is het lithiumverbruik voor batterijen gestegen van 20% naar meer dan 70% van de totale vraag. En dat is nog niet alles. Andere sectoren hebben ook een grote behoefte aan lithium: de bouw, smeermiddelen, keramiek, glasindustrie, enz. Volgens verschillende studies zouden er al tekorten kunnen ontstaan in 2026, vooral omdat de lithiumproductie geconcentreerd is (97%) in slechts een paar landen: China, Australië, Chili. Zoals Valéry Giscard d’Estaing in 1973 zei: “We hebben geen olie, maar wel ideeën.” Laten we dus hopen dat lithiumrecycling een goede is!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be