De Russische inval in Oekraïne moet uiteraard streng veroordeeld worden en kan niet zomaar oogluikend worden toegestaan. Daarom nam de Europese Unie al maatregelen met onder meer een boycot op Russische producten, waaronder aardolie die niet meer werd afgenomen. Maar aangezien het land van Poetin een grote olieleverancier was, leidde dat vooral tot een tijdelijk tekort op onze eigen markten, met onvermijdelijke prijsstijgingen van de brandstoffen tot gevolg.
Het spreekt voor zich dat vele burgers zich bekocht voelden omdat zij in de eerste plaats het slachtoffer waren van dit politieke spel en ook de gepeperde rekening gepresenteerd kregen. Intussen zijn de prijzen van aardolie weer wat gestabiliseerd, maar daar kan snel terug verandering in komen.
Men er is namelijk achter gekomen dat Rusland ruwe olie aan India levert, waar die vervolgens wordt geraffineerd en wereldwijd wordt uitgevoerd, ook naar Europa.
Advertentie – lees hieronder verder
Consument weer slachtoffer
Via deze omweg blijft Rusland zijn oorlogskas dus toch spijzen met de verkoop van aardolie. “Daarom wil Europa nu nieuwe maatregelen om ook die ongeoorloofde petroleumstroom lam te leggen”, verklaarde EU-buitenlandchef Josep Borrell in een interview met de Financial Times.
Het zou vooral om diesel gaan, waarvan een schaarste was ontstaan door het wegvallen van de leveringen vanuit Rusland na het embargo. “Daarom moeten de EU en de nationale autoriteiten zich nu richten op mogelijke Europese kopers van brandstoffen uit India die zijn gemaakt van Russische olie. Want als India diesel verkoopt is dat omdat iemand die hier wil kopen, en dat kunnen we echt niet meer toelaten”, zegt Borrell.
Dat is een mooi statement in het kader van de vrede in de regio van Oekraïne, maar het houdt ook meteen een ernstig risico in op nieuwe prijsstijgingen van de diesel bij ons aan de pomp.
Het blokkeren van de Indische diesel betekent namelijk een verstoring van het evenwicht op de Europese oliemarkt waardoor er weer een tijdelijke schaarste dreigt als men op zoek moet naar nieuwe leveranciers voor diesel. En schaarste betekent een hogere prijs voor brandstof aan de pomp.
Dat is niet meteen het scenario waar de consument op zit te wachten, nadat hij de voorbije jaren al meermaals werd getroffen door de economische crisis en de galopperende inflatie.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be