Bovenleidingen van trams en treinen om elektrische auto’s op te laden?

Het voorstel klinkt misschien grappig, maar het is heel serieus: cd&v wil de bovenleidingen van trams en treinen gebruiken voor een netwerk van oplaadpunten voor elektrische auto’s. Echt?

Gepubliceerd op 17 februari 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Bovenleidingen van trams en treinen om elektrische auto’s op te laden?

Het is duidelijk dat de elektrische auto binnenkort steeds meer zal opduiken op onze wegen en in ons dagelijks leven. Niet omdat alle burgers er per se een willen, maar wel omdat ze geen keuze zullen hebben, enerzijds door de regels voor de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens en anderzijds omdat Europa de datum van 1 januari 2035 voor het verkoopverbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotor definitief heeft bekrachtigd.

In dat verband is er uiteraard veel werk aan de winkel om van deze overgang een succes te maken, vooral qua elektriciteitsnet en laadinfrastructuur, met andere woorden de laadpunten. De internationale normen zijn duidelijk: voor elke tien elektrische wagens is één publiek oplaadpunt nodig. In België betekent dit dat er tegen 2035 200.000 publieke laadpunten nodig zouden zijn, stelt cd&v.

trains-2

Tram- en treinleidingen?

Zoals bekend verloopt de uitrol van het laadnetwerk bijzonder traag en wordt het wellicht moeilijk om tegen 2035 over die 200.000 laadpunten te beschikken. Deze situatie brengt sommigen op ideeën, zoals de Vlaamse parlementsleden Orry Van de Wauwer en Jef Van den Bergh. “Bovenleidingen van trams en treinen zouden theoretisch gezien perfect gekoppeld kunnen worden aan laadpunten om elektrische voertuigen op te laden”, verklaren ze aan Belga. “De bovenleidingen worden niet altijd volledig benut. ‘s Nachts bijvoorbeeld, rijden een stuk minder tot zelfs geen trams of treinen. Daarom kunnen bovenleidingen perfect stroom leveren aan laadpunten op gunstige en strategische locaties.”

Advertentie – lees hieronder verder

Als je het zo stelt, klinkt het idee wat vreemd. Maar in werkelijkheid is het niet zo vergezocht, want de federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), heeft in de Kamercommissie aangekondigd dat er een proefproject loopt in bepaalde stationparkings van de NMBS. Misschien kunnen we binnenkort ons trein- of tramabonnement combineren met een laadkaart voor onze elektrische auto. Of moeten treinen stoppen op het platteland omdat er te veel auto’s op de lijn aangesloten zijn. We maken er natuurlijk een karikatuur van, maar is het echte probleem niet het onvermogen om een degelijk elektriciteitsnetwerk uit te bouwen? Het lijkt wel ‘redden wat er te redden valt’.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.