Omdat ze nog in de kinderschoenen staan, worden elektrische auto’s nog steeds met de nodige argwaan bekeken. Dit geldt vooral voor de betrouwbaarheid, en dan vooral die van de batterij, die een van de grootste kostenposten is als er iets misgaat. Fabrikanten proberen de consumenten echter gerust te stellen met garanties van 7 tot 8 jaar en 160.000 km.
Toch lijken maar weinig consumenten overtuigd – vooral degenen die nog niet elektrisch rijden – en zijn ze soms bang om op deze manier gegijzeld te worden en te moeten betalen om het pakket te vervangen. Daardoor heeft de elektrische auto vaak een slecht imago in het collectieve bewustzijn in vergelijking met de huidige thermische modellen waarvan de betrouwbaarheid over het algemeen zeer voorspelbaarder is.
Ervaring en trucje
Maar deze gevreesde kwetsbaarheid is eigenlijk een onterecht. Dat blijkt ook uit de een test van ADAC die 100.000 km aflegde met een Volkswagen ID.3 en de batterij daarbij niet spaarde (snelladen enz.). Het resultaat was een resterende energiecapaciteit van 93%.
Een ander voorbeeld is een studie uitgevoerd in de VS door Recurrent Auto op bijna 6.300 Tesla’s Model 3, die een restcapaciteit vertoonden van… 90% na 5 jaar dagelijks gebruik. Dit is dus eerder geruststellend, in tegenstelling tot de ervaringen die een kleine tien jaar geleden werden opgedaan met elektrische auto’s en toen nog duidelijk minder bemoedigende perspectieven boden. Maar ondertussen zijn de technologieën duidelijk geëvolueerd. En gelukkig maar!
Advertentie – lees hieronder verder
Het bewijs van deze betrouwbaarheid wordt opnieuw geleverd door een Model 3-eigenaar die blijkbaar het magische recept heeft gevonden om te voorkomen dat de accu van zijn elektrische auto verslechtert. De instructies die Andy Slye deelde zijn heel eenvoudig: laad je auto op met een eenvoudig huishoudstopcontact, d.w.z. langzaam laden met laag vermogen (3 kW) en soms iets sneller (7 kW). De man heeft in 5 jaar al 215.000 km afgelegd en zijn accu heeft nog steeds 95% capaciteit. Dit is des te verbazingwekkender omdat het een nikkel-kobalt-aluminium (NCA) accupack is, dat gevoeliger is voor degradatie, vooral wanneer de belasting hoger is dan 80%.
Mogelijk voor iedereen
Deze demonstratie is in meerdere opzichten interessant omdat, tenzij je een echte veelrijder bent, deze truc door elke gebruiker kan worden toegepast en bovendien geen extra investering vereist.
Andy Slye wijst er echter op dat het ook belangrijk is om het opladen te beperken tot 80%, een niveau dat meer dan voldoende is voor de meeste dagelijkse gebruikers. Opladen tot 100% lijkt psychologisch misschien veiliger voor automobilisten, maar het is in feite vaak onnodig en op de lange termijn ook contraproductief.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be