De regionale regering heeft enkele weken geleden het licht op groen gezet voor de aankooppremie van een nieuwe elektrische wagen in Vlaanderen. Concreet zullen enkel particulieren vanaf 2024 tot €5.000 premies kunnen krijgen op de aankoop van een wagen op batterijen, op voorwaarde dat de catalogusprijs niet hoger ligt dan €40.000.
Er komt ook een aankoopbonus van €3.000 voor elektrische tweedehandsauto’s. Noteer dat deze premies in de loop der jaren zullen afnemen. Voor de nieuwmarkt zal ze €4.000 bedragen in 2025 en €3.000 in 2026, terwijl ze voor tweedehandsauto’s zal dalen tot €2.500 in 2025 en €2.000 in 2026.
Deze premie is ongetwijfeld een van de grootste aankondigingen in de jongste beleidsverklaring van de Vlaamse regering, ook al is er al veel kritiek op gekomen. Een deel van de oppositie is van mening dat de 20 miljoen euro voor dit steunprogramma (wat in absolute termen niet veel is) beter geïnvesteerd had kunnen worden in de verbetering van het openbaar vervoer. Sommigen hebben ook kritiek geuit op het feit dat deze stimuleringsmaatregelen alleen de belangen van de Chinese fabrikanten zouden dienen, die als enige elektrische auto’s aanbieden voor minder dan €40.000. Dit is natuurlijk niet waar, zoals we al hebben aangetoond met de lijst van modellen die in aanmerking komen voor deze premie. Maar laten we de polemieken laten voor wat ze zijn en de inspanningen van de Vlaamse overheid verwelkomen, die er toch aan gedacht heeft om de nakende transitie te ondersteunen.
Advertentie – lees hieronder verder
Verandering van visie voor privéleasing
De overheid ging ervan uit dat vooral particulieren ondersteuning nodig hadden. Tot nu toe was er geen stimuleringsmechanisme om hen te helpen een elektrische auto te kopen. In feite profiteerden alleen bedrijven of zelfstandigen van de belastingvoordelen (op federaal niveau) met 100% aftrekbaarheid van hun kosten (ook degressief over de jaren, maar niet onmiddellijk). De overheid herstelt dus een vorm van evenwicht.
Aanvankelijk was het de bedoeling van de overheid om deze bonus ook beschikbaar te maken voor particulieren die een private leaseovereenkomst afsloten, aangezien de doelgroep immers dezelfde was. Deze formule, die vanuit financieel oogpunt al vrij interessant was, zou dus nog aantrekkelijker geweest zijn. Alleen is dit plan uiteindelijk in de definitieve tekst geschrapt: private leasing zal niet in aanmerking komen.
Jammer
We kunnen deze last-minute wijziging alleen maar betreuren. De ervaring in Nederland en Luxemburg, waar private lease meer wijdverspreid is en in de bonusregeling is opgenomen, heeft immers al aangetoond dat minstens twee derde van de particuliere klanten van deze stimulans heeft geprofiteerd. Dat zal hier niet het geval zijn, behalve voor microauto’s met een begrenzing tot 90 km/u (categorie L7e-C) zoals de Microlino, maar niet de Twizzy, die helaas niet meer in productie is.
Is de maatregel definitief aangenomen? De regering zegt van wel. Maar het Vlaamse toezichtcomité en de Raad van State moeten zich nog uitspreken over de subsidieregeling. Als zij groen licht geven, dan kan de maatregel met terugwerkende kracht worden toegekend vanaf 25 september 2023.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be