Tot nu toe bestond retrofitting uit het ombouwen van een thermische wagen naar een elektrische auto. Zo’n operatie neemt aardig wat tijd in beslag en is bovendien duur omdat alle oude mechanische onderdelen moeten worden verwijderd en vervangen door een batterij (het moeilijkst te monteren) en een elektromotor. Vervolgens dienen de ophangingen opnieuw gekalibreerd te worden omdat de te vervoeren massa anders is en er op dat vlak dus ook ingrepen nodig zijn.
In België bestaat sinds 1 juni 2023 een wettelijk kader. Daarin staan onder andere de regelgeving voor de ombouw, de homologatie op de weg en de vermogenstoleranties die niet overschreden mogen worden. Tot nu toe waren het vooral om een handvol liefhebbers van klassieke auto’s die zich daarmee bezighielden: ofwel om een uniek voertuig te bezitten, ofwel om hun vierwieler regelmatig te kunnen gebruiken en – minstens even belangrijk – er lage-emissiezones (LEZ) mee binnen te mogen.
Verder gaan
De verplichting om tegen 2035 over te schakelen op EV’s en het feit dat auto’s op batterijen niet bepaald goedkoop zijn, zou een extra dimensie kunnen geven aan het retrofitten. Bepaalde bedrijven denken er zelfs aan om wagens die het einde van hun levensduur hebben bereikt (en die niet per se oldtimers zijn) om te bouwen en ze vervolgens tegen een betaalbaar tarief te verhuren.
Advertentie – lees hieronder verder
Het Franse bedrijf Lormauto is daar volgens de krant L’Avenir al mee in de weer, met als doel om een einde maken aan ‘wegwerpauto’s’. Momenteel nemen ze oude Renault Twingo’s, elektrificeren ze die en verhuren ze ze voor ongeveer € 200 per maand. Als de subsidies in Frankrijk worden goedgekeurd, zou de verhuurprijs zelfs naar € 100 per maand kunnen zakken – een regelrecht koopje.
200 euro per maand
In eerste instantie moeten klanten – wie dat ook mogen zijn – minstens een jaar lang een dergelijke Twingo huren (voor € 200 per maand dus), maar daarna zijn ze volledig vrij om het bakje op maandbasis te leasen. Merk op dat de geadverteerde prijs inclusief onderhoud is.
Het concept ziet er alvast veelbelovend uit en het bedrijf is van plan om dit jaar 150 auto’s te produceren en zelfs 1.000 tegen 2024.
Voor de hierboven aangehaalde prijs zijn een autonomie van 500 km en compatibiliteit met Ionity-snellaadpunten natuurlijk uitgesloten. De actieradius van de omgebouwde Twingo’s zou amper 110 km bedragen en de oplaadtijd 5u30 min. Anderzijds zijn de wagentjes volledig opgeknapt, ook binnenin.
Andere modellen?
Lormauto werkt momenteel dus uitsluitend met Twingo’s, waar een enorme reserve van bestaat (meer dan 500.000 exemplaren in Frankrijk). In België bestaat de kans dat er andere, populairdere modellen aan bod zullen komen. Denk bijvoorbeeld aan de Ford Fiesta, Opel Corsa of Volkswagen Polo, die in ons land vlotter verkrijgbaar zijn.
We hebben intussen vernomen dat de Franstalige groene politieke partij Ecolo erg geïnteresseerd is in deze formule. Nu valt nog te bezien of de andere partijen én de consumenten dat ook zullen zijn…
Foto’s: Lormauto & Automobile Propre
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be