Klimaat / Milieu

Green NCAP berekent ecologische voetafdruk van alle auto’s

Een online calculator maakt het mogelijk om met relatieve nauwkeurigheid de ecologische voetafdruk van de meeste auto’s te bepalen, en dit over hun hele levenscyclus. Dat gaat als volgt.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 7 dec. 2022 | Leestijd: 5 min

Vaak heeft men het over de ecologische voetafdruk van auto’s en vooral die van elektrische auto’s. De theorieën zijn talrijk, omdat het natuurlijk erg moeilijk is om precies de koolstofvoetafdruk van een auto te kennen. Daarvoor heeft Green NCAP (een onafhankelijk initiatief van Euro NCAP dat de ontwikkeling van schone auto’s stimuleert) nu een online simulator opgezet, die de milieubalans van de meeste auto’s op de markt beoordeelt. Deze tool maakt zelfs vergelijkingen mogelijk.

Het is nu erg interessant om de ecologische voetafdrukken van auto’s te vergelijken, vooral in een tijd waarin elektrische auto’s opkomen waarvan de batterijen vaak met de vinger worden gewezen. Het grote voordeel van de Green NCAP is echter dat er juist rekening wordt gehouden met de totale levenscyclus van de auto, dat wil zeggen de koolstofkosten voor productie, gebruik en recycling. Dit is de eerlijkste benadering, omdat het de meest complete is over de werkelijke impact van een auto.

Advertentie – lees hieronder verder

Het grootste deel van de markt

Concreet is de tool relatief eenvoudig te gebruiken, ook al wordt hij alleen in het Engels aangeboden. De meeste auto’s worden vermeld, terwijl je zelfs de plaats van gebruik van je auto kunt kiezen. Want het is duidelijk dat de voetafdruk van het ene land niet die van het andere is. Dit geldt met name voor de elektrische auto, waarvan het ‘gebruiksgedeelte’ uiteraard sterk afhangt van de aard van de elektriciteit die wordt geproduceerd en dus op het netwerk wordt aangeboden. Zo is in België de gemiddelde CO2 voor een kWh geproduceerde elektriciteit 238 g, terwijl het in Frankrijk slechts 57 g bedraagt vanwege de omvang van het nucleaire park. En het daalt zelfs tot 50 g in Zweden.

Het sterke punt van de tool is dat er ook vergelijkingen gemaakt kunnen worden. Zo blijkt dat een Tesla Model 3 Long Range een iets gunstigere ecologische voetafdruk heeft dan de BMW i4 eDrive40. Aan de andere kant, vermijd je best de vergelijking met een thermisch en zelfs hybride model, omdat dan de kloof enorm wordt, wat dus bevestigt dat de elektrische auto veel minder uitstoot over een volledige levenscyclus.

De Green NCAP tool is daarom bijzonder interessant bij het maken van een keuze voor een auto. Noteer dat er ook in België een interessant instrument is, Ecoscore genaamd. Dit is gefinancierd door de gewesten en kan ook worden gebruikt in ons belastingstelsel, vooral in Wallonië en Brussel, die nog zonder succes op zoek zijn naar nieuwe tools. Deze houdt rekening met de vervuilende emissies van voertuigen (NOx, fijnstof, CO, enz.), terwijl er ook een groot aantal berekeningen mogelijk zijn, zoals het opstellen van een absolute waardebepaling voor een elektrische auto, bijvoorbeeld op basis van het verbruik en het rijgeluid.

Niet slecht, want het is ook mogelijk om te vergelijken. Het is alleen jammer dat de Ecoscore het niet toelaat om de tientallen auto’s terug te vinden die onlangs van de markt zijn verdwenen. Want voor de tweedehandsmarkt blijft dat ook interessant.

3-copie

4-copie-green-ncap

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon