Bekend voor zijn studies en screening over allerlei onderwerpen met betrekking tot mobiliteit, heeft de Britse verzekeraar Confused.com een nieuwe enquête uitgevoerd om de GPS- en netwerkdekking in meer dan 216 steden over de hele wereld te evalueren. Volgens experts zou de situatie in Brussel ronduit zorgwekkend zijn, aangezien onze hoofdstad tot de slechtste van de klas behoort.
Om de kwaliteit van het GPS-signaal en de (goede) navigatie te beoordelen, heeft Confused.com rekening gehouden met een reeks factoren die kunnen bijdragen aan de nauwkeurigheid, de veiligheid en de reistijd van de bestuurders, zoals toegang tot kaarttoepassingen en de realtime updates van de trajecten en het verkeer. De rangschikking was gebaseerd op het aantal “satelliet” -storingen, de downloadsnelheden van internetgegevens en de latentie (responstijd van netwerkservers) voor elke stad.
Brussel is een ramp
Onze hoofdstad staat op de 13e plaats van de minst goed gedekte steden met een foutscore van 55,17/100. De tests melden verschillende GPS-signaalverliezen en ze benadrukken ook een belangrijke vertraging van de internetverbinding. Op dit laatste punt stond Brussel zelfs op de derde plaats (een van de slechtste) op dit gebied (0,37%), terwijl onze hoofdstad ook op de achtste plaats stond voor latentietests (0,24%), een belangrijke parameter voor navigatieproblemen. Toch is dit laatste punt waarschijnlijk ook toe te schrijven aan een realiteit: de meer dan voorzichtige uitrol van 5G op ons grondgebied, die dit latentieprobleem zou moeten oplossen.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch is Brussel ook niet de allerslechtste stad op het gebied van de betrouwbaarheid van de navigatieverbinding. Confused meldt dat in Sofia, Bulgarije, de risico’s het hoogst zijn (91,97/100), terwijl deze hoofdstad ook wordt gekenmerkt door de traagheid van de internetdekking (0,85%), wat het downloaden van kaarten en dus de goede aanduiding van het traject belemmert. Vervolgens komt de stad Barcelona in Spanje (90,83% fouten), zelfs als onderscheidt ze zich door veel minder zorgwekkende datasnelheden.
Vreemd genoeg is Stockholm (Zweden) de derde Europese stad waar bestuurders de meeste kans hebben op een signaalverlies (88,53/100), terwijl Ankara (Turkije) op de 4e positie staat, net voor… Luxemburg (82,77/100). Confused deelde helaas niet de resultaten mee van andere steden, zoals Parijs of Berlijn.
Het is duidelijk dat er nog steeds veel werk aan de winkel is om efficiënte verbindingen te bekomen voor de GPS, evenals tal van andere toepassingen. Eigenlijk zou de hoofdstad van Europa zich op dit punt natuurlijk (positief) moeten onderscheiden. Maar dat is niet het geval.
Stad | Aantal signaalverliezen | % tests met slechte verbinding | % lange wachttijden | Foutscore (/100) |
Sofia | 37 | 0.85% | 0.41% | 91.97 |
Barcelona | 67 | 0.43% | 0.29% | 90.83 |
Stockholm | 103 | 0.34% | 0.20% | 88.53 |
Ankara | 101 | 0.27% | 0.22% | 83.93 |
Luxemburg | 11 | 0.31% | 0.44% | 82.77 |
Madrid | 38 | 0.28% | 0.13% | 73.60 |
Bern | 47 | 0.24% | 0.13% | 72.43 |
Hamburg | 4 | 0.62% | 0.17% | 67.83 |
Helsinki | 254 | 0.14% | 0.08% | 65.50 |
Lissabon | 5 | 0.22% | 0.23% | 63.20 |
Berljin | 7 | 0.21% | 0.17% | 59.77 |
Rome | 28 | 0.20% | 0.05% | 56.33 |
Frankfurt | 3 | 0.27% | 0.14% | 55.17 |
Brussel | 0 | 0.24% | 0.37% | 55.17 |
Zürich | 13 | 0.15% | 0.06% | 54.03 |
Dublin | 4 | 0.19% | 0.17% | 51.73 |
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be