Telewerken bestond natuurlijk al voor covid, maar is sinds de crisis veralgemeend. Werkgevers zijn flexibeler dan vroeger en voeren soepelere regels in voor telewerken. Het is niet ongewoon dat sommige bedrijven telewerken op structurele basis (deeltijds) aanbieden, terwijl andere bedrijven (Ethias bijvoorbeeld) hun kantoren gewoon twee dagen per week sluiten en telewerken verplichten om te besparen op verwarmings- en elektriciteitskosten.
Maar heeft telewerken nog altijd een invloed op de verplaatsingen? En levert het besparingen op, zowel voor werkgevers die bedrijfswagens aanbieden als voor werknemers die alleen een privéwagen hebben? Volgens een studie van het verkeersinstituut VIAS en de FOD Mobiliteit en Vervoer zou telewerken in 2021 meer dan 3.000 verkeersongevallen met gewonden hebben voorkomen (naar schatting 242 zwaargewonden en 35 doden), toen het nog op grote schaal werd toegepast.
Blijvend effect?
Sindsdien gaat het leven weer zijn gewone gang. De vraag is of telewerken in zijn huidige vorm voordelig blijft. “De effecten ervan zijn vandaag zeker nog altijd relevant”, stelt VIAS tegenover HLN. De organisatie zegt ook mensen aan te moedigen om thuis te werken, namelijk via het online platform Telewerken.be, dat de voordelen van de formule heel concreet uitlegt. Door telewerken stoten werknemers minder CO2 uit, verminderen ze hun mobiliteitskosten en gunnen ze zichzelf meer qualitytime.
Met de online calculator van VIAS kun je berekenen hoeveel je bespaart op vervoerskosten dankzij telewerken. Natuurlijk is de ene situatie de andere niet. Je moet eerst enkele parameters ingeven en aangeven hoeveel dagen of uren je telewerkt, hoeveel kilometers je reist naar kantoor, hoeveel deze verplaatsingen ongeveer kosten en of je werkgever al dan niet bijdraagt in deze kosten. Zodra deze parameters zijn ingevoerd, bepaalt de tool hoeveel reistijd, euro’s, kilometers en CO2-uitstoot je bespaart door telewerken.
Advertentie – lees hieronder verder
Gemiddelde besparing
Om een idee te krijgen, voer je in de calculator de gemiddelde cijfers in die de FOD heeft geschat voor Belgische werknemers. Gemiddeld legt een Belgische werknemer elke dag 21 km af en besteedt hij 25 minuten aan zijn verplaatsingen naar het werk. Als we uitgaan van dit principe, toont de berekening met een benzinewagen zonder kilometervergoeding van de werkgever aan dat een werknemer die 2 dagen per week telewerkt 74 uur en 3 minuten reistijd, 867 euro, 885 kg CO2 en 3.732 km reisafstand bespaart.
Je kunt de oefening ook doen voor een elektrische bedrijfswagen met een laadkaart. In dat geval wordt uiteraard evenveel tijd bespaard, maar ook nog eens 444 euro en 508 kg CO2.
En voor alternatieve vervoersmiddelen?
VIAS gaat nog een stap verder en kan ook de kosten voor fietsers en treingebruikers inschatten. Fietsers reizen gemiddeld 10 km naar hun werk en doen daar 38 minuten over. Met dezelfde aanname van 2 dagen telewerken per week, bespaart de fietser 112 uur en 34 minuten per jaar, 17 euro (niet veel, maar telewerkdagen komen niet in aanmerking voor een fietsvergoeding), 30 kg CO2 en 1.117 km. Aangezien treinreizigers gemiddeld 45 km afleggen en 55 minuten in de trein zitten en 15 minuten lopen, besparen ze 207 uur en 21 minuten, 444 euro (als het abonnement wordt vergoed door de werkgever), 605 kg CO2 en 8.175 km.
Deze tool is dus heel interessant, maar helaas kunnen we hiermee nog niet de totale impact van telewerken beoordelen qua financiële besparing of CO2-uitstoot. Daarvoor zouden alle telewerkers het moeten gebruiken. Misschien een idee om deze parameter toe te voegen aan de belastingaangifte, met een beloning voor goede leerlingen? Tot nu toe is er nog geen dergelijk voorstel…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be