Autonomie: Hyundai Kona

Dé vraag die alle potentiële kopers van elektrische wagens bezighoudt, is hoever je met zo’n vierwieler geraakt zonder onderweg bij te moeten laden. In het Engels heeft men het dan over range anxiety, schrik hebben om stil te vallen. De nieuwe Hyundai Kona Electric en Nissan Leaf zijn wat dat betreft prima leerlingen. Ze beloven respectievelijk 482 en 385 km (WLTP) in hun krachtigste varianten (64 en 62 kWh) en respectievelijk 312 en 270 km in hun basisversies. Die cijfers zijn best vergelijkbaar met die van de BMW i3, die zich nu ook laat uitrusten met een 42 kWh-accu om tussen twee laadbeurten 310 km ver te kunnen cruisen (WTLP). Al mag je ook de Zoe van Renault niet onderschatten. Dat kleintje staat garant voor 40 kWh en 300 km autonomie (WLTP) en zijn opvolger belooft het zelfs nog beter te doen. En wat met de Kia Soul? Die opvallende Zuid-Koreaan is tegenwoordig uitgerust met een batterij van 30 kWh die zijn actieradius beperkt tot 250 km. Dat cijfer werd berekend volgens de oude NEDC-cyclus en komt neer op ongeveer 180 km met de nieuwe WLTP-meetmethode. Niet zo fantastisch dus, maar weet dat de Soul dit jaar de batterij van de Kona krijgt (64 kWh). From zero to hero?

Vermogen: Hyundai Kona

De Hyundai Kona is ook de krachtigste van dit vijftal, met 204 pk in de topversie. Minder kan ook (135 pk), wat hem in de buurt brengt van de 150 pk sterke Nissan Leaf die er voordien maar 109 had. De BMW i3 wordt van zijn kant aangeboden met 170 of 184 pk. En in afwachting van hun vernieuwing lopen de Kia Soul en Renault Zoe achter op de rest: de Koreaan is tevreden met 110 pk en de Fransman doet het met 88 of 92 pk.

Koffer: Nissan Leaf

De Leaf biedt plaats aan 4 tot 5 volwassenen en zijn kofferinhoud bedraagt 435 liter. De Kona moet zich met 322 liter tevreden stellen, minder zelfs dan de kleine Zoe die uitpakt met 338 liter laadvolume. Blijven over: de i3 (270 liter) en de Soul (260 liter, voorlopig nog).

Prijs: Renault Zoe, maar…

In deze categorie wint de Zoe (vanaf € 24.950), al zit er wel een staartje aan. Zijn batterij moet je namelijk huren en dat kost minstens € 69 per maand. Voor een prijs “alles inbegrepen” koop je dus beter een elektrische Soul (vanaf € 35.890), een Leaf (vanaf € 36.940), een Kona (vanaf € 37.999) of een i3 (€ 40.650).