De Franse bedrijven Lhyfe en Centrale Nantes willen met een realistische opstelling nagaan hoe haalbaar dit concept is. De waterstoffabriek wordt in 2022 voor de Franse kust geplaatst op een drijvend platform op zee en werkt in combinatie met andere projecten om innovatief groene stroom op te wekken die dan in de waterstoffabriek zal worden gebruikt.
Een belangrijk idee hierbij is dat je door deze verschillende technologieën dicht bij elkaar te brengen efficiënter waterstof kan produceren. Als je bijvoorbeeld op zee opgewekte elektriciteit naar het land moet vervoeren via lange kabels gaat er veel energie verloren en bovendien is de aanleg van zo’n kabelnetwerk zeer duur.
Als de waterstof echter ter plaatse wordt geproduceerd, dan kan je die veel makkelijker, goedkoper en zonder veel verliezen vervoeren tot bij verbruikers, bijvoorbeeld per schip of via pijpleidingen.
Naar een groene toekomst
Bovendien kan de beschikbare hernieuwbare energie zo efficiënter aangewend worden. Als de hard zon schijnt of er staat een stevige wind, dan kan men het eventuele overschot aan energie meteen gebruiken om waterstof te produceren.
Advertentie – lees hieronder verder
Het klinkt allemaal veelbelovend als een volgende stap naar een groenere toekomst, maar er zijn nog een paar vraagtekens die men met dit proefproject voor de Franse kust opgelost wil zien. Is bijvoorbeeld zout water geschikt als basis voor een grootschalige aanmaak van waterstof? En blijft de elektrolyse-apparatuur operationeel bij stormweer op zee?
Ook in Nederland
Ook in Nederland loopt een gelijkaardig testproject voor de kust van Scheveningen dat de naam PosHydon kreeg. Op een productieplatform van olie- en gasproducent Neptune Energy gaat men na of de productie van waterstof op zee mogelijk is op een werkend platform, met elektrolyse uit zeewater en met stroom van wind op zee.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be