Europa heeft het einde van de verbrandingsmotoren gepland in 2035. Vanaf dan mag geen enkele nieuwe auto met zo’n motor nog verkocht worden. Vlaanderen heeft deze deadline zelfs vervroegd naar 2029. We kunnen dus gerust zeggen dat het wagenpark zoals we dat vandaag kennen zijn laatste dagen beleeft. Binnenkort moeten we allemaal omschakelen naar elektrische auto’s.
Je zou denken dat constructeurs dan al hun investeringscapaciteit inzetten voor de elektrische auto (met batterij of waterstof). Bepaalde studiebureaus blijven echter onderzoek en ontwikkeling voor verbrandingsmotoren uitvoeren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Astron Aerospace, het bedrijf dat de Omega 1 heeft voorgesteld, een verbrandingsmotor met een zeer bijzonder ontwerp.
Radicale vereenvoudiging
De Omega 1 is in de eerste plaats een heel compacte motor. Dat komt door de afwezigheid van een offset-krukas, alternerende zuigers of een excentrische as. Op dat vlak doet het concept een beetje denken aan de wankelmotor, waar vooral Mazda al decennialang een hevige voorstander van is.
De Omega 1 innoveert vooral door zijn capaciteit om het probleem van de overlappende uitlaatgassen van de wankelmotor te verhelpen, meer bepaald de moeilijkheid om het mengsel in de verbrandingskamer te houden.
Advertentie – lees hieronder verder
Concreet beschikt de Omega 1 over twee verbrandingskamers, telkens voorzien van een voorkamer om de koude inlaat (het nieuwe mengsel) te scheiden van de hete uitlaatgassen. In de praktijk zijn vier rotoren op twee assen gemonteerd en werken ze in paren: het eerste paar zorgt voor de inlaat en compressie, terwijl het tweede instaat voor de verbranding en de uitlaat. Merk op dat de rotoren zodanig opgesteld en gesynchroniseerd zijn om met dezelfde snelheid in de tegenovergestelde richting te draaien.
Welke voordelen biedt de Omega 1?
De Omega 1 van Astron Aerospace kan niet alleen elke fase van het verbrandingsproces beter regelen, maar verhelpt ook problemen die doorgaans veroorzaakt worden door pakkingen en laswerk in traditionele motoren. Hij is compacter en heeft veel minder bewegende delen. Bovendien is de Omega 1 een meer universele motor, want hij kan werken met verschillende brandstoffen.
De mogelijkheid om verschillende rotoren te ‘stapelen’, verhoogt bovendien het algemene rendement. Laten we niet vergeten dat de basismotor van Astron Aerospace nauwelijks 10 kg weegt en een vermogen van 160 pk levert, met een koppel van 230 Nm.
Meteen dromen we dat de verbrandingsmotor toch nog langer kan leven dan gepland, vooral dankzij de tweede rotor die misschien een zeer geavanceerde behandeling van de emissies mogelijk maakt. Maar laten we niet te veel dromen, want de verbrandingsmotor lijkt nog altijd op weg om te verdwijnen. Daar lijkt weinig aan te doen. Waar de Omega 1 potentieel wel een belangrijke rol kan spelen, is als hulpmiddel voor geëlektrificeerde oplossingen. Net zoals Mazda wil doen met de wankelmotor in hybride modellen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be