Meer rijbereik voor elektrische auto’s dankzij schokdempers?

Tijdens het rijden ondergaat een auto een reeks bewegingen waarvan de energie gerecupereerd kan worden. Een team van onderzoekers boog zich over deze natuurkundige vraag. Ze ontwikkelden schokdempers die energie kunnen produceren voor zowel thermische als elektrische auto’s. Zorgt dit voor een onbeperkt rijbereik?

Gepubliceerd op 27 mei 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Meer rijbereik voor elektrische auto’s dankzij schokdempers?

Zowel thermische als elektrische auto’s verliezen heel wat energie door het rendement van de motor (10% verlies voor een elektromotor, maar tussen de 30 en 40% voor een verbrandingsmotor), de rolweerstand van de banden, de opwarming van de batterij en het koel- of uitlaatsysteem. Tot nu ging al die energie verloren, want ze werd niet teruggewonnen. Of maar in beperkte mate, met regeneratie tijdens het vertragen.

Het idee om deze verloren energie terug te winnen, is niet nieuw. Verschillende toeleveranciers en automerken werken al aan systemen om de uitlaatwarmte te recupereren. Maar tot nu toe is daar nog niets concreets uit voortgekomen.

Schokdempers

Een nieuw team onderzoekers heeft gekeken naar de werking van schokdempers, die essentieel zijn voor de wegligging en het comfort van een auto en die tot 1.800 keer per minuut gebruikt worden. Hun conclusie is dat deze onderdelen in de komende jaren weleens een nieuwe functie kunnen krijgen: elektrische energie produceren.

amort

Advertentie – lees hieronder verder

Deze benadering is niet nieuw: in 2009 ontwikkelden onderzoekers van het MIT de hydraulische regeneratieve ophanging GenShock, die de auto automatisch kan optillen wanneer een wiel moet worden verwisseld. Dit systeem kon dus al zelf elektriciteit opwekken. MIT is niet de enige die deze weg bewandelde. In 2016 presenteerde Audi het eRoth-systeem, waarbij de schokdempers elektriciteit naar een 48V-systeem sturen om een kleine lithium-ionbatterij (500 Wh) te vullen. Maar ook dit project kreeg geen vervolg.

Nieuwe ontdekking

Italiaanse, Amerikaanse en Mexicaanse onderzoekers publiceerden onlangs een artikel in het tijdschrift Applied Energy. Ze hebben schokdempers ontwikkeld die de CO2-uitstoot van benzine- en dieselwagens met 5 g/km kunnen verminderen. Dat is veel, want het komt overeen met een 5% lagere uitstoot van een auto tijdens het gebruik.

Natuurlijk is het systeem in kwestie niet krachtig genoeg om een elektrische auto aan te drijven. Het idee van een eindeloos rijbereik is dus ijdele hoop. Dat viel te vrezen. Toch kan deze doorbraak bijdragen in de strijd tegen de CO2-uitstoot van auto’s met een verbrandingsmotor en misschien hun levensduur verlengen. Dan moet ook andere onderzoeken naar een betere algemene efficiëntie succesvol blijken.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Elektrisch
Lithiumvrije batterijen goed op weg om de rijbereikrace te winnen

Lithium is niet de enige batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt. Alternatieve chemieën, zoals natrium, bieden interessante mogelijkheden en kunnen lithium zelfs volledig vervangen. De Chinese gigant CATL heeft zojuist de tweede generatie natriumbatterijen aangekondigd, met verbeteringen in kosten, koudebestendigheid en actieradius. Ontdek de details.

Tot 09:00 2 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.