Nieuwe technologie

Meer rijbereik voor elektrische auto’s dankzij schokdempers?

Tijdens het rijden ondergaat een auto een reeks bewegingen waarvan de energie gerecupereerd kan worden. Een team van onderzoekers boog zich over deze natuurkundige vraag. Ze ontwikkelden schokdempers die energie kunnen produceren voor zowel thermische als elektrische auto’s. Zorgt dit voor een onbeperkt rijbereik?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 27 mei 2024 | Leestijd: 2 min

Zowel thermische als elektrische auto’s verliezen heel wat energie door het rendement van de motor (10% verlies voor een elektromotor, maar tussen de 30 en 40% voor een verbrandingsmotor), de rolweerstand van de banden, de opwarming van de batterij en het koel- of uitlaatsysteem. Tot nu ging al die energie verloren, want ze werd niet teruggewonnen. Of maar in beperkte mate, met regeneratie tijdens het vertragen.

Het idee om deze verloren energie terug te winnen, is niet nieuw. Verschillende toeleveranciers en automerken werken al aan systemen om de uitlaatwarmte te recupereren. Maar tot nu toe is daar nog niets concreets uit voortgekomen.

Advertentie – lees hieronder verder

Schokdempers

Een nieuw team onderzoekers heeft gekeken naar de werking van schokdempers, die essentieel zijn voor de wegligging en het comfort van een auto en die tot 1.800 keer per minuut gebruikt worden. Hun conclusie is dat deze onderdelen in de komende jaren weleens een nieuwe functie kunnen krijgen: elektrische energie produceren.

amort

Deze benadering is niet nieuw: in 2009 ontwikkelden onderzoekers van het MIT de hydraulische regeneratieve ophanging GenShock, die de auto automatisch kan optillen wanneer een wiel moet worden verwisseld. Dit systeem kon dus al zelf elektriciteit opwekken. MIT is niet de enige die deze weg bewandelde. In 2016 presenteerde Audi het eRoth-systeem, waarbij de schokdempers elektriciteit naar een 48V-systeem sturen om een kleine lithium-ionbatterij (500 Wh) te vullen. Maar ook dit project kreeg geen vervolg.

Nieuwe ontdekking

Italiaanse, Amerikaanse en Mexicaanse onderzoekers publiceerden onlangs een artikel in het tijdschrift Applied Energy. Ze hebben schokdempers ontwikkeld die de CO2-uitstoot van benzine- en dieselwagens met 5 g/km kunnen verminderen. Dat is veel, want het komt overeen met een 5% lagere uitstoot van een auto tijdens het gebruik.

Natuurlijk is het systeem in kwestie niet krachtig genoeg om een elektrische auto aan te drijven. Het idee van een eindeloos rijbereik is dus ijdele hoop. Dat viel te vrezen. Toch kan deze doorbraak bijdragen in de strijd tegen de CO2-uitstoot van auto’s met een verbrandingsmotor en misschien hun levensduur verlengen. Dan moet ook andere onderzoeken naar een betere algemene efficiëntie succesvol blijken.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon