Een jaar na de ramp van Strepy-Bracquegnies gaan er nog steeds veel stemmen op om justitie te vragen haar tolerantie ten opzichte van chauffeurs te herzien. Vaak verlopen er meerdere jaren tussen het ongeval en het proces, een periode waarin de chauffeurs zo vrij als een vogel blijven en in het bezit zijn van hun rijbewijs. Is dit normaal?
Deze situatie is op zijn minst paradoxaal en laat de families van de slachtoffers in een toestand van totaal onbegrip, zoals we in een column van La Dernière Heure kunnen lezen. Voor de nabestaanden zijn de straffen voor bestuurders die verantwoordelijk zijn voor ongevallen met doden of zwaargewonden inderdaad te licht, aangezien zij vaak wegkomen met een boete en een voorwaardelijke straf. Dat is veel te weinig.
Wat is een eerlijke straf?
Maar wat kan worden beschouwd als een eerlijke straf? Voor de ouders van veel slachtoffers van doodrijders moet de straf strenger zijn. Daarom dient een familie een wetsvoorstel in om de straffen voor verkeersovertreders in evenwicht te brengen. Dit is het project MattBracq (voor Matthieu-Bracquegnies). Het doel ervan: deze mensen automatisch hun recht om te rijden ontnemen tot het einde van het proces.
Daarnaast strijden deze projectleiders er ook voor dat in geval van overlijden de processenniet meer voor de politierechtbank, maar voor de strafrechtbank zullen plaatsvinden, zodat het rijden onder invloed als een moord en niet meer als een verkeersongeval wordt aangemerkt.
Advertentie – lees hieronder verder
Begrijpelijk
Geïnterviewd door La Dernière Heure, zegt het VIAS Instituut begrip te hebben voor de vastberadenheid van deze ouders voor hun rekening. Het is voor de families van de slachtoffers onbegrijpelijk dat bestuurders al na 15 dagen na een dodelijk ongeval weer achter het stuur kunnen kruipen. Het wetsvoorstel verdient daarom bestudering. VIAS pleit ook voor een versnelling van de juridische procedures, want de huidige termijn van enkele jaren is gewoonweg onaanvaardbaar.
Er wordt aan herinnerd dat in 2022 bij 4.224 ongevallen met letsel of dodelijke afloop een bestuurder onder invloed betrokken was, oftewel 11% van de ongevallen met letsel. VIAS zegt dat de straffen weliswaar moeten worden aangescherpt, maar dat er ook meer controles moeten komen, wat de autoriteiten in 2023 van plan zijn door veel meer drugstests te gelasten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be