Politiek

Bestuurders van vluchtmisdrijven hun rijbewijs ontnemen tot hun proces?

Steeds meer waarnemers en verkeersslachtoffers hekelen de laksheid van het rechtssysteem tegenover roekeloze bestuurders. Voor hen zijn de huidige sancties niet voldoende en mag het niet zo zijn dat de bestuurders die verantwoordelijk zijn voor dodelijke ongevallen hun rijbewijs tot aan het proces mogen behouden.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 27 feb. 2023 | Leestijd: 4 min

Een jaar na de ramp van Strepy-Bracquegnies gaan er nog steeds veel stemmen op om justitie te vragen haar tolerantie ten opzichte van chauffeurs te herzien. Vaak verlopen er meerdere jaren tussen het ongeval en het proces, een periode waarin de chauffeurs zo vrij als een vogel blijven en in het bezit zijn van hun rijbewijs. Is dit normaal?

Deze situatie is op zijn minst paradoxaal en laat de families van de slachtoffers in een toestand van totaal onbegrip, zoals we in een column van La Dernière Heure kunnen lezen. Voor de nabestaanden zijn de straffen voor bestuurders die verantwoordelijk zijn voor ongevallen met doden of zwaargewonden inderdaad te licht, aangezien zij vaak wegkomen met een boete en een voorwaardelijke straf. Dat is veel te weinig.

Advertentie – lees hieronder verder

Wat is een eerlijke straf?

Maar wat kan worden beschouwd als een eerlijke straf? Voor de ouders van veel slachtoffers van doodrijders moet de straf strenger zijn. Daarom dient een familie een wetsvoorstel in om de straffen voor verkeersovertreders in evenwicht te brengen. Dit is het project MattBracq (voor Matthieu-Bracquegnies). Het doel ervan: deze mensen automatisch hun recht om te rijden ontnemen tot het einde van het proces.

Daarnaast strijden deze projectleiders er ook voor dat in geval van overlijden de processenniet meer voor de politierechtbank, maar voor de strafrechtbank zullen plaatsvinden, zodat het rijden onder invloed als een moord en niet meer als een verkeersongeval wordt aangemerkt.

Begrijpelijk

Geïnterviewd door La Dernière Heure, zegt het VIAS Instituut begrip te hebben voor de vastberadenheid van deze ouders voor hun rekening. Het is voor de families van de slachtoffers onbegrijpelijk dat bestuurders al na 15 dagen na een dodelijk ongeval weer achter het stuur kunnen kruipen. Het wetsvoorstel verdient daarom bestudering. VIAS pleit ook voor een versnelling van de juridische procedures, want de huidige termijn van enkele jaren is gewoonweg onaanvaardbaar.

Er wordt aan herinnerd dat in 2022 bij 4.224 ongevallen met letsel of dodelijke afloop een bestuurder onder invloed betrokken was, oftewel 11% van de ongevallen met letsel. VIAS zegt dat de straffen weliswaar moeten worden aangescherpt, maar dat er ook meer controles moeten komen, wat de autoriteiten in 2023 van plan zijn door veel meer drugstests te gelasten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon