30 in plaats van 50: ook in Vlaanderen?

Vandaag mag je in de Vlaamse bebouwde kommen 50 km/u rijden en gelden de zones 30 als uitzonderingen. SP.A en Groen willen exact het omgekeerde.

Gepubliceerd op 4 januari 2021
Leestijd : 2 min

Deel

30 in plaats van 50: ook in Vlaanderen?

Vlaams Parlementsleden Annick Lambrecht (SP.A) en Stijn Bex (Groen) willen van elke bebouwde kom in Vlaanderen een zone 30 maken. In een voorstel van decreet dat ze samen indienen, wordt van een snelheidslimiet van 30 km/u in de bebouwde kom de algemene regel gemaakt, al kan daar wel nog van worden afgeweken wanneer het veilig genoeg is. Dat kondigen ze aan in De Zondag.

In hun voorstel wordt in Vlaamse gemeenten standaard een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur gehanteerd in de bebouwde kom. Het blijft dan wel mogelijk om die limiet op te trekken naar 50 kilometer per uur, als er bijvoorbeeld afgescheiden fietspaden zijn.

“Dit kan een stap zijn naar meer verkeersveilige dorps- en stadskernen”, zegt Lambrecht. “Nog te vaak zijn zwakke weggebruikers de eerste slachtoffers bij ongevallen. Door de zone 30 uit te breiden naar alle bebouwde kommen daalt de kans op ernstige ongevallen aanzienlijk.” Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) legt de verantwoordelijkheid om een zone 30 in te voeren bij de gemeenten. “Maar zo gaat het te traag, en vaak werkt haar administratie tegen”, zegt Bex. “Ook in ons voorstel blijven de gemeentebesturen aan zet, maar we draaien de logica om. Vijftig kilometer per uur kan alleen nog waar het veilig is.”

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.