De technische controle blijft voor veel automobilisten een nachtmerrie. Wat normaal is, omdat de leeftijd van het wagenpark in ons land blijft toenemen, omwille van verschillende redenen (kosten en crisis, onzekerheid over type aandrijving, enz.). Volgens Sud Presse werden vorig jaar 21.388 voertuigen uit het verkeer verbannen in Wallonië, terwijl 240.000 certificaten werden afgeleverd met beperking tot 15 dagen rijden (voor een klein defect, maar dat binnen deze periode moeten worden hersteld).
Uiteraard zijn de banden een gevoelig onderwerp, want sommige mensen verschijnen met banden die tot op het karkas versleten zijn. In 2022 werd 32,3% (of 6.890 voertuigen) van de rode kaarten uitgereikt voor banden waarvan… het karkas zichtbaar was! Dit defect komt dus veelvuldig voor.
Meerdere defecten
Sommige automobilisten zijn soms (veel) minder oplettend en daardoor worden sommige defecten ook gecumuleerd bij de autokeuring. Op de tweede plaats na de banden staat het onevenwicht van de remmen, met een verschil tussen links en rechts dat soms meer dan 50% kan bedragen. Op de derde positie komt weer de staat van de banden, met beschadigde flanken.
Onder de andere geconstateerde gebreken die leiden tot een rode kaart en een periode van 15 dagen om orde op zaken te stellen, staan ook defecte stoplichten, slecht afgestelde koplampen, een remonbalans van minder dan 50% of versleten schokdempers of ophangingselementen die niet langer een correct rijgedrag mogelijk maken.
Advertentie – lees hieronder verder
Vier op vijf voertuigen in goede staat
Automobilisten mogen echter niet worden gedemoniseerd, omdat de strenge rijverboden slechts 1,38% van de voertuigen treffen. Noteer dat Autosécurité jaarlijks meer dan 1,5 miljoen controles uitvoert. Zo bekomen vier op vijf auto’s nog steeds een groene kaart. Bovendien betreft 15% van dit totaal een of meer defecten die binnen 15 dagen moeten worden hersteld. Interessant hierbij is dat 35,32% van deze situaties te wijten is aan slecht afgestelde koplampen. Dit betekent echter dat te weinig automobilisten naar hun garage gaan voor een controle, wat hen uiteindelijk meer kost omdat ze opnieuw naar autokeuring moeten.
De autokeuringscentra geven ook certificaten af die beperkt zijn tot drie maanden (2,2% van de totale inspecties). Deze langere periode is meestal voor administratieve fouten, zoals ontbrekende documenten en heel vaak voor een te hoge uitstoot van fijne deeltjes (27,57%) of banden van een fout formaat (9,97%).
Toestand voertuig oorzaak van ongevallen
De technische controle blijft voor veel mensen lastig, maar het is toch iets dat levens kan redden. Tijdens een ongeval vult de politie immers een formulier in om de staat van het voertuig te beoordelen, waardoor eventuele technische defecten kunnen worden opgemerkt. En als we op deze formulieren vertrouwen, zou de slechte staat van de banden verantwoordelijk zijn voor 45 ongevallen per jaar in Wallonië.
Studies over dit onderwerp zijn zeer beperkt. Frankrijk heeft er een aantal gepubliceerd en hoewel de laatste dateert van 2015, lijkt het dat de slechte staat van voertuigen verantwoordelijk is voor 3 tot 4% van de ongevallen, wetende dat de toestand van de Franse voertuigen waarschijnlijk slechter is dan die van Belgische auto’s. Volgens AWSR (Waals Agentschap voor de Verkeersveiligheid) is de staat van het voertuig in elk geval verantwoordelijk voor één ongeval op de tien.
Technische controle – belangrijkste gebreken | Aandeel |
Top 3 rijverboden | 32,30% |
Banden – zichtbaar karkas | 14,78% |
Remverschil L/R + 50% | 8,80% |
Banden – flank | |
Top 3 rode kaarten beperkt tot 15 dagen | |
Slecht afgestelde koplampen | 35,32% |
Defecte schokdempers | 5,94% |
+50% verschil L/R voor wiel/weg contact | 5,40% |
Top 3 rode kaarten beperkt tot 3 maanden | |
Ontbrekend inschrijvingsbewijs | 29,08% |
Fijnstofemissies boven tolerantie | 27,57% |
Gelijkvormigheidsattest ontbreekt | 20,19% |
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be