Studie: zijn Belgische automobilisten onveilig in de stad?

Uit een studie uitgevoerd in 39 Europese steden blijkt dat Belgische automobilisten en fietsers zich duidelijk onveilig voelen, vooral in Brussel, Antwerpen en Namen. De oorzaak: de slechte staat van de wegen. Deze resultaten roepen vragen op over de toestand van de verkeersveiligheid in stedelijke gebieden.

Gepubliceerd op 17 september 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Studie: zijn Belgische automobilisten onveilig in de stad?

Veel inwoners ervaren de wegen in Belgische steden als onveilig. Dat toont het Urban Road Safety-onderzoek van Cyclomedia. Uit de analyse blijkt dat 34% van de Brusselaars en 35% van de Antwerpenaars vindt dat ze gevaar lopen als ze met de fiets of de auto onderweg zijn. Zelfde vaststelling in Namen, waar 29% van de inwoners deze indruk deelt.

Voor het onderzoek werden tussen 30 mei en 30 juni 2024 11.982 mensen uit 39 Europese steden bevraagd. Niet alleen Belgen maken zich zorgen over de veiligheid van de verkeersinfrastructuur in hun steden, maar ook de Europeanen in het algemeen. De boodschap is duidelijk: de inwoners vragen strengere regels om de verkeersveiligheid te verbeteren, zoals een nultolerantie voor inbreuken op de wegcode. Zeven op de tien Europeanen voelen zich onveilig in het verkeer.

anisat-yunusa-wm9d0YF8mj8-unsplash

Zijn Antwerpen en Brussel gevaarlijke steden?

De resultaten van het onderzoek tonen aan dat Antwerpen en Brussel tot de Europese steden behoren waar mensen zich het meest onveilig voelen op de weg. Brussel komt net na steden als Athene (48%), Rome en Milaan, waar bijna één op de twee inwoners zich onveilig voelt. Deze cijfers zijn des te opvallender als je ze vergelijkt met steden die bekendstaan om hun goede infrastructuur, zoals Amsterdam en Praag, maar die  ook zorgwekkende resultaten behalen. Meer dan de helft van de Europeanen (51%) denkt dat de kwaliteit van de wegen in hun stad gevaarlijke situaties veroorzaakt. In Rome (82%), Athene (81%) en Milaan (67%) wijzen inwoners het slechte wegdek aan als oorzaak van de onveiligheid in het verkeer.

Advertentie – lees hieronder verder

In België staat de stad Namen op de vijftiende plaats. 29% van de inwoners voelt er zich onveilig. Hoewel dit cijfer lager is dan in Brussel of Antwerpen, blijft het significant en illustreert het dat verkeersveiligheid nog altijd een probleem is in deze stad.

15568

Spaanse steden beter

De steden in Noord-Europa en Spanje vallen echter op door hun veel beter veiligheidsgevoel. Tallinn (Estland) staat bovenaan de lijst, met een indrukwekkende tevredenheid van 88% voor de verkeersveiligheid. Spaanse steden zoals Murcia (87%), Zaragoza (86%) en Sevilla staan ook bovenaan de lijst, gevolgd door Noord-Europese steden zoals Tampere en Helsinki, waar meer dan 85% zich veilig voelt.

Dat Spanje gezien wordt als een veilige plek om te rijden, komt waarschijnlijk ook omdat het bekendstaat als een goede plek om te wonen. Zo zou 83% van de inwoners van Zaragoza, 82% van Sevilla en 80% van Murcia anderen aanraden om naar hun stad te verhuizen wegens de veiligheid. Deze cijfers staan in schril contrast met die van grote steden zoals Rome – nochtans ook in het zuiden – waar 88% van de inwoners afraadt om er te gaan wonen door het gebrek aan veiligheid op de wegen. Dat is niet alleen te wijten aan de infrastructuur, maar ook aan het gedrag van weggebruikers en de stress die dit veroorzaakt.

ben-morris-oUmpS7ERWq4-unsplash

Veel angst voor ongeval in België

Een andere vraag uit het onderzoek, gaat over de angst voor een ongeval. Ook hier staan de Belgische steden onderaan. In Brussel zegt 37% van de inwoners bang te zijn om betrokken te raken bij een ongeval tijdens het rijden in hun stad, waarmee de Belgische hoofdstad op de zesde plaats staat van Europese steden die het meest bezorgd zijn over verkeersongevallen. Antwerpen haalt 31%, terwijl Namen weer opvalt met een lager cijfer van 20%, al blijft dat een zorgwekkend resultaat. Ter vergelijking: Rome heeft een hogere score (56%), maar dat is natuurlijk een stad met een heel andere grootte en omgeving. Athene en Parijs scoren respectievelijk 48% en 47%.

Wat kan beter?

Het onderzoek vermeldt ook suggesties van de deelnemers voor maatregelen om de situatie te verbeteren. Een van de pistes waarover gesproken wordt, is het verlagen van de snelheidslimiet in de stad naar 30 km/u. De meeste Belgen zijn voorstander van deze maatregel, waaronder 65% van de inwoners van Namen en 61% van de inwoners van Brussel en Antwerpen.

De studie wijst ook op risicogedrag, zoals het gebruik van mobiele telefoons. 77% van de Namenaars en 70% van de Brusselaars geeft toe weleens een gsm te gebruiken in het verkeer, tegenover ‘slechts’ 56% van de Antwerpenaars, die blijkbaar iets voorzichtiger zijn. Er is dus nog veel werk als de overheid de ambitie van nul verkeersdoden op Belgische wegen tegen 2050 wil bereiken.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Gisteren 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.