Het doel van de Belgische overheid (en de Europese autoriteiten) is om nul verkeersdoden te bereiken tegen 2050. Een hele uitdaging die uiteraard een hele reeks nieuwe maatregelen vergt om gevaarlijk gedrag op te sporen en te ontmoedigen. Vandaag staat de minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), aan het roer van het All for zero-plan. En na de uitbreiding van het aantal flitspalen werd op dinsdag 7 november nog een maatregel goedgekeurd: systematische drugstests na elk verkeersongeval.
Rijden onder invloed is immers een van de drie meest voorkomende oorzaken van verkeersdoden, na te snel rijden. De autoriteiten pakken de koe dus bij de horens. Eerder lag de nadruk op alcoholgebruik (door de tolerantiedrempel voor de onmiddellijke intrekking van het rijbewijs te verlagen en de wachttijd van een kwartier voor een test af te schaffen), nu gaat de politie druggebruik aanpakken.
Te veel drugs
De statistieken zijn niet bemoedigend. Uit de recentste enquêtes blijkt dat 5 procent van de Belgen toegeeft de afgelopen dertig dagen drugs te hebben gebruikt voor het besturen van een voertuig. Uit de cijfers blijkt dat dit meestal jongeren en mannen zijn. En de minister wil hen een sterk signaal geven.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarom wordt sinds dinsdag 7 november systematisch een drugstest afgenomen na elk ongeval dat door politieagenten wordt geregistreerd. Op alcohol werd ook al systematisch getest. De procedure bestaat uit drie fases. Eerst vullen de politieagenten een vragenlijst in over een dertigtal indicatoren: uiterlijk, al dan niet verwijde pupillen, taal, gedrag, manier van lopen enzovoort.
Volgens Sud Presse moet een minimumaantal vakjes aangekruist worden voor de politie overgaat tot de tweede fase, die bestaat uit een speekseltest. Als deze test niets uitwijst, wordt de procedure automatisch stopgezet. Is de speekseltest wel positief, dan wordt er een bloedstaal van de bestuurder genomen en geanalyseerd in een gecertificeerd laboratorium om het gebruik van illegale stoffen te bevestigen. Deze laatste fase maakt de weg vrij om de zaak door te verwijzen naar een politierechtbank.
Wat met bewusteloze personen?
Natuurlijk veronderstelt de bovenstaande procedure dat de bestuurder bij bewustzijn is. Als dat niet zo is (na een ernstig ongeval bijvoorbeeld), wordt de persoon overgebracht naar een ziekenhuis, waar twee scenario’s mogelijk zijn: ofwel voert de politie ter plaatse een speekseltest uit, ofwel vraagt het parket een bloedtest aan.
Het doel van de minister van Mobiliteit is om gedrag te veranderen en drugsgebruikers te ontmoedigen om achter het stuur te kruipen. De politierechtbanken kunnen ook een afschrikkend effect hebben door een nieuwe reeks straffen, zoals maatregelen om het gedrag van bestuurders te veranderen met opleidingen over snelheidsovertredingen en andere onderwerpen. Tot nu toe was zo’n training niet verplicht, maar voortaan kan die wel opgelegd worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be