Valt de elektrische auto niet meer in de smaak? Dat blijkt uit een onderzoek van McKinsey, een adviesbureau dat de overheid adviseert en diepgaande onderzoeken uitvoert over een groot aantal economische en maatschappelijke onderwerpen. Het bureau onderzocht de auto’s in 15 landen waar ze het meest enthousiast zijn over elektrische auto’s, waaronder de Verenigde Staten en Europese landen zoals Frankrijk. Het was een uitgebreid onderzoek: 200 vragen en een panel van 31.000 automobilisten.
Uit het onderzoek blijkt dat de algemene houding ten opzichte van de elektrische auto’s niet rooskleurig is. Gemiddeld zou 29% van de automobilisten met een elektrische auto, terug willen naar een model met verbrandingsmotor. Dit percentage ligt aanzienlijk hoger in de Verenigde Staten (46%) dan in Frankrijk (iets meer dan 20%).
Pijnpunten
Maar waarom zijn eigenaars van elektrische auto’s zo teleurgesteld? Uit de wereldwijde gegevens blijkt dat 35% van de ondervraagden klaagt over de ontoereikendheid van de oplaadinfrastructuur. Andere pijnpunten zijn de totale kosten gelinkt aan het bezit van een elektrische auto en de impact op langeafstandsritten.
Advertentie – lees hieronder verder
Het onderzoek toont aan dat deze drie factoren de belangrijkste obstakels zijn voor 21% van de ondervraagden, die om deze redenen niet willen overstappen op een elektrische auto. Vergeleken met 2022 is het aantal tegenstanders niet veranderd, maar ten opzichte van 2021 markeert dit een daling van 3%. Deze resultaten staan ook in contrast met het feit dat nooit eerder zoveel mensen vastbesloten waren om een elektrische auto te kopen: 18%, ofwel een stijging van 2% ten opzichte van 2022 en 4% ten opzichte van de peiling van 2021.
De resultaten van het onderzoek van McKinsey lijken terecht, vooral op vlak van de oplaadinfrastructuur, die wereldwijd tekortschiet. Dat is ook het geval in België, in het zuiden van het land, waar de gelijke verdeling van laadpalen moeilijk blijft. Er is dus een groot territoriaal onevenwicht, hoewel er initiatieven worden genomen. Het is dan ook begrijpelijk dat de Amerikanen nog radicaler zijn, want behalve aan de oost- en westkust zijn er weinig laadpalen in het land.
Gebrek aan autonomie
Het onderzoek van McKinsey benadrukt ook de groeiende eisen van automobilisten op het gebied van actieradius voor elektrische auto’s. Terwijl autofabrikanten hun auto’s steeds goedkoper te maken door de batterijcapaciteit te verkleinen, vinden de ondervraagden nu dat een auto gemiddeld 500 km actieradius zou moeten hebben. In 2022 was dat 435 km, en in februari 2024 zelfs 469 km. Kortom, bestuurders willen meer, terwijl de gemiddelde actieradius van het wagenpark momenteel 300 km bedraagt…
Het probleem met de actieradius is dat een elektrische auto duurder wordt naarmate de capaciteit van de batterij groter wordt, aangezien dit het duurste onderdeel is. Bovendien betekent een grotere batterij ook een grotere ecologische voetafdruk en meer benodigde grondstoffen, terwijl lithium-mijnen moeite hebben om aan de vraag te voldoen. Er is dus nog werk aan de winkel, ook al blijft de algemene trend van de elektrische auto groeien.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be