Automarkt

Snellaadpalen: verplichte prijsaanduiding en bankbetalingen

Vanaf midden april 2024 verandert de wetgeving voor nieuwe oplaadpunten voor elektrische auto’s. Deze moeten nu de prijs per kWh weergeven en betalingen met bankkaart accepteren. Net als tankstations.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 7 apr. 2024 | Leestijd: 5 min

Vanaf 13 april treedt een nieuwe Europese regelgeving in werking. De AFIR (infrastructuur voor alternatieve brandstoffen) zal een aantal veranderingen met zich meebrengen voor automobilisten, vooral voor bestuurders van elektrische auto’s.

Tot nu toe was het opladen van een elektrische auto aan een openbaar oplaadpunt een blinde oefening, omdat de kosten voor de consument onbekend bleven. De consument kon de kosten van het opladen helemaal niet inschatten, aangezien hij noch de prijs van de verbinding noch die van de kWh kende. De operatie is dus bijzonder ongemakkelijk, vooral omdat de automobilist niet weet of het toegepaste tarief per minuut is of dat er kosten zijn bij inactiviteit (wordt de betaling voortgezet wanneer de auto is opgeladen omdat het oplaadpunt bezet blijft?).

Advertentie – lees hieronder verder

Grote veranderingen met de AFIR op 13 april

In een interview met L’Écho benadrukte de vereniging EV Belgium dat er twee fundamentele veranderingen zijn. De eerste is de transparantie wat betreft de toegepaste prijzen voor elke nieuw oplaadpunt, en de tweede is de uitbreiding van de betaalmethodes. Het zal niet langer verplicht zijn om een oplaadbeurt te betalen via een speciale pas of een smartphone-app. Voortaan zullen automobilisten ook hun bankkaart kunnen gebruiken.

2149169765

Deze regels gelden voor alle nieuwe openbare snellaadpalen (50 kW of meer), die vanaf 14 april 2024 geïnstalleerd worden. Er moet worden opgemerkt dat deze maatregel met terugwerkende kracht zal gelden, aangezien alle oplaadpunten die momenteel in gebruik zijn binnenkort ook aan deze eisen zullen moeten voldoen, tegen 2027 ten laatste. Operators en beheerders hebben dus 3 jaar de tijd om op snelheid te komen. In de tussentijd zijn er wel plannen voor minder krachtige oplaadpunten zonder scherm om een QR-code weer te geven. Door deze met de smartphone te scannen zal het mogelijk zijn om de prijs van een oplaadbeurt te kennen.

Beperkingen?

Toch zal transparantie haar grenzen hebben volgens EV Belgium, dat erop wijst dat bankkaarten het inderdaad mogelijk zullen maken om de prijs van een oplaadbeurt te kennen, maar dat dit niet per se het geval zal zijn met een pas. Wanneer deze worden gebruikt, wordt de prijs niet automatisch weergegeven, wat nog enkele verrassingen kan opleveren, vooral wanneer een andere pas wordt gebruikt dan die van de operator in kwestie, die dan roamingkosten kan aanrekenen zonder dat de automobilist dit weet. Wees dus voorzichtig, zelfs als de AFIR bepaalt dat de consument de exacte prijs van het opladen live moet kunnen volgen via de smartphone-app tijdens de hele sessie.

EV Belgium wijst er uiteraard op dat er grote prijsverschillen voor deze roamingkosten kunnen bestaan tussen de verschillende soorten passen. Dit is nog meer het geval wanneer je veel internationaal reist. Het advies van EV Belgium? Raadpleeg het platform laadpastop10.nl, dat informatie geeft over al deze verschillen. In sommige gevallen is het zelfs een goed idee om een lokale pas te kopen voor de duur van de reis om flink te besparen. Het is beter om dit allemaal op voorhand te weten.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon