Belastingen

Fiscaal voordeel voor pick-ups in Vlaanderen blijft behouden

Terwijl Wallonië pick-ups vanaf 1 januari 2022 belast worden als gewone personenwagens, kan je in Vlaanderen nog steeds voor een prikje rondrijden met een zware terreinwagen. Waar blijft de harmonisering van het fiscaal beleid?

Geschreven door Alain De Jong | 17/01/2022

De regelgeving rond pick-ups verkeert eigenlijk in een grijze zone. Deze voertuigen worden fiscaal als een ‘lichte vrachtauto’ beschouwd en daardoor betalen de eigenaars een minimum aan belasting: geen belasting op inverkeerstelling (BIV) en een laag bedrag aan jaarlijkse verkeersbelasting (ca. 150€). Dat levert hen een besparing op die gauw kan oplopen tot 10.000 euro tegenover het regime dat geldt voor gewone personenwagens. De laatste jaren zijn er daardoor inderdaad veel meer pick-ups verkocht omwille van dit fiscaal gunstregime. Al gaat het nog steeds om een fractie van het totale wagenpark in ons land.

Wallonië schafte deze gunstmaatregel voor pick-ups intussen af, zodat nog enkel professionele gebruikers (met een ondernemingsnummer) van het lagere belastingtarief voor lichte vrachtauto’s kunnen blijven genieten. Particulieren betalen vanaf 1 januari 2022 de volle pot, waardoor wordt verwacht dat de verkoop van pick-ups in het zuiden van het land volledig in elkaar zal stuiken.

Advertentie

Communautair dispuut

Nissan Navara België Belgique

Er werd een gelijkaardige maatregel in Vlaanderen verwacht, omdat één van de redenen van deze aanpassing ook de impact op het klimaat is van deze zware voertuigen. Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA) had die plannen al in 2020 aangekondigd, maar blijkt daar nu op terug te komen.

Hij verwijst daarvoor naar een communautair probleem in het kader van de financieringswet, omdat eerst de definitie van ‘lichte vrachtauto’ moet aangepast worden in samenspraak met de andere gewesten, maar Wallonië vroeg daarmee nog te wachten, aldus Diependaele.

Intussen heeft het Waals gewest de hervorming toch al doorgevoerd door middel van een ontwerpdecreet rond ‘meer rechtvaardige fiscaliteit’. Het resultaat is dat een pick-up voor privépersonen soms plots tiendduizenden euro’s duurder is geworden in Wallonië, terwijl men in Vlaanderen nog steeds van de minimale belasting voor dit type voertuig kan blijven genieten.

Een harmonisering lijkt er niet meteen aan te komen, zodat we hier weer een nieuw waanzinnig voorbeeld van de oprukkende ‘fiscale feodaliteit’ krijgen. Gaan we terug naar de middeleeuwen toen elke regio of stad zijn eigen tol en belastingen invoerde? Of kan er eindelijk een Europese harmonisering komen die voor iedereen gelijk is en duidelijkheid schept over de te volgen politiek?

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's