De afgelopen jaren is de apparatuur die de politie tot haar beschikking heeft om automobilisten te controleren aanzienlijk uitgebreid. In feite heeft bijna iedereen het zelf gezien. Trajectcontroles, nieuwe lidars en ANPR-camera’s (voor technische controle of verzekeringsnalatigheid) zijn allemaal behoorlijk doeltreffende instrumenten om mensen te pakken die zich niet aan de regels houden.
En het werkt ook allemaal. De verkeersveiligheidscijfers waren nog nooit zo goed als nu. In de eerste zes maanden van 2024 vielen er in België “slechts” 198 verkeersdoden, het laagste aantal in tien jaar en een daling van 12% ten opzichte van 2023. Verschillende factoren verklaren deze daling: het toenemende gebruik van elektrische auto’s leidt tot een rustiger rijgedrag, maar ook de schrik voor de politie, of dan toch de boete in de brievenbus, speelt een grote rol.
Binnenkort nieuwe instrumenten?
De afgelopen tijd hebben politieagenten hun arsenaal kunnen uitbreiden met trajectcontroles en lidars (vooral op verkeerswerven of in risicogebieden, waar ze regelmatig worden verplaatst). Deze twee apparaten zijn toegevoegd aan de vaste radars en mobiele radars, waarbij de laatste altijd op statieven worden geplaatst. Er zijn ook een paar zogenaamde “vuilnisbakflitspalen”, maar deze zijn niet wijdverspreid. Ze worden vooral gebruikt om het controlepunt te verbergen. Op sommige plaatsen maakt België nog gebruik van roodlichtcamera’s, die geen boetes uitdelen maar het licht laten branden wanneer het naderende voertuig te snel rijdt, en controlecamera’s op overwegen, die mensen straffen die oversteken terwijl dat niet is toegestaan.
Advertentie – lees hieronder verder
De Belgische politie staat op het punt mogelijk nieuwe controlemiddelen in te voeren. Een opvallend voorbeeld is de speedgun, niet te verwarren met de “verrekijker-radar”. Dit apparaat kan niet alleen snelheidsovertredingen vastleggen, maar ook controleren of bestuurders hun gordel dragen of een gsm gebruiken tijdens het rijden. De reikwijdte is echter beperkt tot 200 meter. Momenteel wordt de speedgun getest in de regio van Bergen. Voorlopig dient het enkel om de werkelijke snelheid van automobilisten te meten, zonder directe boetes uit te schrijven. Wanneer uit metingen blijkt dat veel bestuurders in een bepaald gebied te snel rijden, kan de politie extra maatregelen treffen. Voor nu blijft de speedgun een meetinstrument, geen controlemiddel – met uitzondering van extreme overtredingen uiteraard.
Verrekijker op z’n Frans?
Een ander ongebruikt instrument is de “verrekijker-radar”, die gelijkenissen vertoont met de speedgun maar verschilt in zijn bereik. Frankrijk en Spanje gebruiken deze al op grote schaal en met grote doeltreffendheid, omdat het bereik 1.000 meter kan bereiken.
Een ander hulpmiddel dat waarschijnlijk binnenkort ingezet zal wordt, is de drone. In sommige lokale politiezones wordt deze al gebruikt om gevaarlijk rijgedrag te observeren en te signaleren. Hoewel drones op dit moment nog geen snelheid meten, zou het geen grote stap zijn om ze uit te rusten met een lasermeetsysteem. Ondertussen kunnen drones wel al worden ingezet om overtredingen zoals het niet respecteren van de veiligheidsafstand te bestraffen.
Tot slot zou de Mesta Fusion 2, een automatische radar voor afstandscontrole waarover we eerder al berichtten, ook in België kunnen worden geïntroduceerd. In Frankrijk is deze al actief en met de nieuwe Wegcode (ook bekend als de Code van de openbare weg) die volgend jaar van kracht wordt, zou deze ook bij ons weerklank kunnen vinden. De regels rond het respecteren van veilige afstanden worden immers veel strikter. Eén ding is zeker: Belgische automobilisten zullen op hun hoede moeten blijven, want de controles worden alleen maar strenger.
Foto’s: Ministère français de la Mobilité & Police Luik
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be